Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet?...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/33836 |
_version_ | 1829311771459977216 |
---|---|
author | Eriksen, Jonas Mellingsæter, Petter |
author_facet | Eriksen, Jonas Mellingsæter, Petter |
author_sort | Eriksen, Jonas |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet? 2. Hvordan forholder lærerperspektivet seg til sosial ulikhet? 3. Hvordan forholder styringsperspektivet og lærerperspektivet seg til hverandre? For å dykke ned i denne tematikken har vi hatt en kvalitativ tilnærming. Vi har gjennomført en dokumentanalyse av stortingsmelding nummer 6, samt intervjuet seks lærere på en videregående skole i Nord-Norge. Denne studiens bidrag retter seg mot hvordan sosial ulikhet håndteres og oppleves ute i den norske skolen, i lys av et styringsperspektiv og et lærerperspektiv. I analysen har vi tatt i bruk tre ulike teoretiske tilnærminger, for å belyse to ulike perspektiver og sammenhengen mellom dem. Med Foucaults teoretiske grunnlag har vi redegjort for styringsperspektivet, der vi belyser et ovenfra-ned-perspektiv. Goffmans teoretiske grunnlag har vi anvendt for å utforske lærerperspektivet fra et nedenfra-perspektiv. Videre har vi brukt Habermas teoretiske grunnlag for å undersøke forholdet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet. Gjennom vår induktiv empiridrevet oppgave, har vi presentert flere funn for å besvare oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål. I oppgaven har vi presentert og analysert klare målsetninger omkring inkludering, i tillegg til konkrete tiltak som iverksettes ute i skolen. Våre funn viser til en stor enighet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet omkring målsetninger og tiltak. Begge perspektivene er reflekterte og handlekraftige rundt håndteringen av sosial ulikhet i den norske skolen. Til tross for denne enigheten, viser våre funn til en frustrasjon hvor lærerperspektivet opplever en avstand mellom seg selv og styringsperspektivet. |
format | Master Thesis |
genre | Nord-Norge |
genre_facet | Nord-Norge |
geographic | Enighet Enigheten |
geographic_facet | Enighet Enigheten |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33836 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) ENVELOPE(17.804,17.804,68.889,68.889) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/33836 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2024 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33836 2025-04-13T14:23:06+00:00 Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen Eriksen, Jonas Mellingsæter, Petter 2024-05-15 https://hdl.handle.net/10037/33836 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/33836 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Sosial ulikhet i skolen SOS-3981 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet? 2. Hvordan forholder lærerperspektivet seg til sosial ulikhet? 3. Hvordan forholder styringsperspektivet og lærerperspektivet seg til hverandre? For å dykke ned i denne tematikken har vi hatt en kvalitativ tilnærming. Vi har gjennomført en dokumentanalyse av stortingsmelding nummer 6, samt intervjuet seks lærere på en videregående skole i Nord-Norge. Denne studiens bidrag retter seg mot hvordan sosial ulikhet håndteres og oppleves ute i den norske skolen, i lys av et styringsperspektiv og et lærerperspektiv. I analysen har vi tatt i bruk tre ulike teoretiske tilnærminger, for å belyse to ulike perspektiver og sammenhengen mellom dem. Med Foucaults teoretiske grunnlag har vi redegjort for styringsperspektivet, der vi belyser et ovenfra-ned-perspektiv. Goffmans teoretiske grunnlag har vi anvendt for å utforske lærerperspektivet fra et nedenfra-perspektiv. Videre har vi brukt Habermas teoretiske grunnlag for å undersøke forholdet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet. Gjennom vår induktiv empiridrevet oppgave, har vi presentert flere funn for å besvare oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål. I oppgaven har vi presentert og analysert klare målsetninger omkring inkludering, i tillegg til konkrete tiltak som iverksettes ute i skolen. Våre funn viser til en stor enighet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet omkring målsetninger og tiltak. Begge perspektivene er reflekterte og handlekraftige rundt håndteringen av sosial ulikhet i den norske skolen. Til tross for denne enigheten, viser våre funn til en frustrasjon hvor lærerperspektivet opplever en avstand mellom seg selv og styringsperspektivet. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) Enigheten ENVELOPE(17.804,17.804,68.889,68.889) |
spellingShingle | Sosial ulikhet i skolen SOS-3981 Eriksen, Jonas Mellingsæter, Petter Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen |
title | Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen |
title_full | Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen |
title_fullStr | Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen |
title_full_unstemmed | Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen |
title_short | Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen |
title_sort | samme skole, to diskurser: styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen |
topic | Sosial ulikhet i skolen SOS-3981 |
topic_facet | Sosial ulikhet i skolen SOS-3981 |
url | https://hdl.handle.net/10037/33836 |