Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen

Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet?...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eriksen, Jonas, Mellingsæter, Petter
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/33836
_version_ 1829311771459977216
author Eriksen, Jonas
Mellingsæter, Petter
author_facet Eriksen, Jonas
Mellingsæter, Petter
author_sort Eriksen, Jonas
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet? 2. Hvordan forholder lærerperspektivet seg til sosial ulikhet? 3. Hvordan forholder styringsperspektivet og lærerperspektivet seg til hverandre? For å dykke ned i denne tematikken har vi hatt en kvalitativ tilnærming. Vi har gjennomført en dokumentanalyse av stortingsmelding nummer 6, samt intervjuet seks lærere på en videregående skole i Nord-Norge. Denne studiens bidrag retter seg mot hvordan sosial ulikhet håndteres og oppleves ute i den norske skolen, i lys av et styringsperspektiv og et lærerperspektiv. I analysen har vi tatt i bruk tre ulike teoretiske tilnærminger, for å belyse to ulike perspektiver og sammenhengen mellom dem. Med Foucaults teoretiske grunnlag har vi redegjort for styringsperspektivet, der vi belyser et ovenfra-ned-perspektiv. Goffmans teoretiske grunnlag har vi anvendt for å utforske lærerperspektivet fra et nedenfra-perspektiv. Videre har vi brukt Habermas teoretiske grunnlag for å undersøke forholdet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet. Gjennom vår induktiv empiridrevet oppgave, har vi presentert flere funn for å besvare oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål. I oppgaven har vi presentert og analysert klare målsetninger omkring inkludering, i tillegg til konkrete tiltak som iverksettes ute i skolen. Våre funn viser til en stor enighet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet omkring målsetninger og tiltak. Begge perspektivene er reflekterte og handlekraftige rundt håndteringen av sosial ulikhet i den norske skolen. Til tross for denne enigheten, viser våre funn til en frustrasjon hvor lærerperspektivet opplever en avstand mellom seg selv og styringsperspektivet.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Enighet
Enigheten
geographic_facet Enighet
Enigheten
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33836
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701)
ENVELOPE(17.804,17.804,68.889,68.889)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/33836
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33836 2025-04-13T14:23:06+00:00 Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen Eriksen, Jonas Mellingsæter, Petter 2024-05-15 https://hdl.handle.net/10037/33836 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/33836 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Sosial ulikhet i skolen SOS-3981 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet? 2. Hvordan forholder lærerperspektivet seg til sosial ulikhet? 3. Hvordan forholder styringsperspektivet og lærerperspektivet seg til hverandre? For å dykke ned i denne tematikken har vi hatt en kvalitativ tilnærming. Vi har gjennomført en dokumentanalyse av stortingsmelding nummer 6, samt intervjuet seks lærere på en videregående skole i Nord-Norge. Denne studiens bidrag retter seg mot hvordan sosial ulikhet håndteres og oppleves ute i den norske skolen, i lys av et styringsperspektiv og et lærerperspektiv. I analysen har vi tatt i bruk tre ulike teoretiske tilnærminger, for å belyse to ulike perspektiver og sammenhengen mellom dem. Med Foucaults teoretiske grunnlag har vi redegjort for styringsperspektivet, der vi belyser et ovenfra-ned-perspektiv. Goffmans teoretiske grunnlag har vi anvendt for å utforske lærerperspektivet fra et nedenfra-perspektiv. Videre har vi brukt Habermas teoretiske grunnlag for å undersøke forholdet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet. Gjennom vår induktiv empiridrevet oppgave, har vi presentert flere funn for å besvare oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål. I oppgaven har vi presentert og analysert klare målsetninger omkring inkludering, i tillegg til konkrete tiltak som iverksettes ute i skolen. Våre funn viser til en stor enighet mellom styringsperspektivet og lærerperspektivet omkring målsetninger og tiltak. Begge perspektivene er reflekterte og handlekraftige rundt håndteringen av sosial ulikhet i den norske skolen. Til tross for denne enigheten, viser våre funn til en frustrasjon hvor lærerperspektivet opplever en avstand mellom seg selv og styringsperspektivet. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) Enigheten ENVELOPE(17.804,17.804,68.889,68.889)
spellingShingle Sosial ulikhet i skolen
SOS-3981
Eriksen, Jonas
Mellingsæter, Petter
Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
title Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
title_full Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
title_fullStr Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
title_full_unstemmed Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
title_short Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
title_sort samme skole, to diskurser: styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen
topic Sosial ulikhet i skolen
SOS-3981
topic_facet Sosial ulikhet i skolen
SOS-3981
url https://hdl.handle.net/10037/33836