Pasientopplevelser i akuttmottaket ved Nordlandssykehuset Bodø. - En spørreundersøkelse før og etter innføring av overlege og strukturert team-mottak av pasienter i akuttmottak.

Bakgrunn: Etter hva vi kjenner til har det aldri før vært gjennomført en systematisk studie i Norge som undersøker pasientopplevelser i møte med akuttmottak. Formålet med denne oppgaven var å øke kunnskapen om hvordan pasienter opplever opphold i akuttmottaket ved NLSH Bodø. Videre ville vi se om pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Thomassen, Marie Jensen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/33703
Description
Summary:Bakgrunn: Etter hva vi kjenner til har det aldri før vært gjennomført en systematisk studie i Norge som undersøker pasientopplevelser i møte med akuttmottak. Formålet med denne oppgaven var å øke kunnskapen om hvordan pasienter opplever opphold i akuttmottaket ved NLSH Bodø. Videre ville vi se om pasientopplevelsene endret seg etter innføring av ansvarlig overlege i akuttmottak (LIF) og strukturert team-mottak av pasientene. Materiale og metode: Datamaterialet baserte seg på analyser av spørreskjema sendt ut til alle pasienter som hadde kontakt med/ble innlagt via akuttmottaket ved NLSH Bodø i april og mai 2017, samt april og mai 2018. Kvantitative analyser ble gjennomført ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS25. Fritekstfeltene som er inkludert i spørreskjemaet har gitt nyttig kvalitativ tilleggsinformasjon rundt sider av pasientenes opplevelser som ikke fanges opp av tallgraderingen. Resultater: Studien inkluderte totalt 725 respondenter, henholdsvis 386 i 2017 og 339 i 2018. Måling av total tilfredshet viste gjennomsnittskår på 4,3 (i skalaen 1-5) i begge studieperiodene. På spørsmålene som omhandlet hvor raskt pasienten ble tilsett av sykepleier og lege var det en signifikant reduksjon i opplevd ventetid fra 2017 til 2018. Gjennomsnittlig opplevd ventetid for tilsyn av sykepleier viste en nedgang fra 16,5 min til 12,0 min (p=0,018). Tid-til-lege viste en reduksjon i gjennomsnittlig opplevd ventetid fra 49,7min til 32,4 min (p<0,001). Det var ingen signifikant endring i opplevd total oppholdstid i akuttmottaket. De spørsmålene pasientene svarte mest negativt på omhandlet informasjon om ventetiden, utviklingen av ventetiden, samt personalets evne til å la pasienten delta i beslutninger. Konklusjon: Majoriteten av pasientene var svært tilfredse og følte seg trygge under sitt opphold i akuttmottaket. Det kan ikke konkluderes med at legeledet team-triage fører til økt pasienttilfredshet. Studien bekrefter tidligere litteratur som sier at det foreligger en vesentlig kompleksitet i vurderingen av faktorer som ...