‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv

Conference lecture at the international arrangement MOTKA 2024 - UiTs Utdanningskvalitetskonferanse, 15.02.2024, Tromsø, Norway Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Msomphora, Mbachi Ruth, Jørgensen, Mie Østergaard
Format: Conference Object
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/33411
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33411
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33411 2024-05-12T08:12:04+00:00 ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv Enhancing Global Education: Active Learning for the Integration of International Perspectives Msomphora, Mbachi Ruth Jørgensen, Mie Østergaard 2024-02-15 https://hdl.handle.net/10037/33411 nob nob FRIDAID 2255827 https://hdl.handle.net/10037/33411 openAccess Copyright 2024 The Author(s) Conference object Konferansebidrag 2024 ftunivtroemsoe 2024-04-17T14:00:51Z Conference lecture at the international arrangement MOTKA 2024 - UiTs Utdanningskvalitetskonferanse, 15.02.2024, Tromsø, Norway Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked og samfunn. Formålet med vårt prosjekt er å forbedre global utdanning innen helseprofesjonene ved å integrere internasjonale perspektiver gjennom aktiv læring. Vi sikter mot å utvikle studenter som er kulturelt bevisste og som kan tenke kritisk om globale spørsmål. Metodikk: Vi planlegger å bruke en blandet metodikk som kombinerer kvalitativ og kvantitativ forskning. Dette inkluderer, 1) Analyse av eksisterende litteratur om global utdanning og aktiv læring, 2) Case-studier av institusjoner som har lyktes med å integrere internasjonale perspektiver, 3) Undersøkelser og intervjuer med studenter og lærere for å vurdere deres erfaringer og behov. Aktiv Læringstilnærminger: For å fremme engasjement og forståelse blant studenter, har vi utforsket og ønsker å iverksette flere aktive læringstilnærminger, som bl.a.: Problembasert læring (PBL): Oppmuntrer til selvstendig forskning og anvendelse av kunnskap på reelle globale utfordringer. Case-studier: Gir praktiske eksempler fra ulike kulturer og markeder for å illustrere teoretiske konsepter. Rollespill og simuleringer: Lar studenter oppleve og analysere internasjonale situasjoner fra flere perspektiver. Flipped classroom: La studentene lære seg stoffet hjemme gjennom videoer eller lesestoff, og bruk klassetiden til å fordype seg i emnet gjennom diskusjoner og aktiviteter. Teknologisk Integrering: Teknologi er en katalysator for global utdanning. Det er derfor ønskelig at vi integrere følgende teknologiske verktøy: E-læringsplattformer: For å tilby tilgjengelige ressurser og støtte samarbeid på tvers av landegrenser. Virtuelle utvekslingsprogrammer: Muliggjør interkulturell interaksjon uten behov for fysisk reise. Digitale verktøy for samarbeid: Fremmer gruppearbeid og ... Conference Object Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Motka ENVELOPE(37.382,37.382,62.872,62.872) Norway Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description Conference lecture at the international arrangement MOTKA 2024 - UiTs Utdanningskvalitetskonferanse, 15.02.2024, Tromsø, Norway Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked og samfunn. Formålet med vårt prosjekt er å forbedre global utdanning innen helseprofesjonene ved å integrere internasjonale perspektiver gjennom aktiv læring. Vi sikter mot å utvikle studenter som er kulturelt bevisste og som kan tenke kritisk om globale spørsmål. Metodikk: Vi planlegger å bruke en blandet metodikk som kombinerer kvalitativ og kvantitativ forskning. Dette inkluderer, 1) Analyse av eksisterende litteratur om global utdanning og aktiv læring, 2) Case-studier av institusjoner som har lyktes med å integrere internasjonale perspektiver, 3) Undersøkelser og intervjuer med studenter og lærere for å vurdere deres erfaringer og behov. Aktiv Læringstilnærminger: For å fremme engasjement og forståelse blant studenter, har vi utforsket og ønsker å iverksette flere aktive læringstilnærminger, som bl.a.: Problembasert læring (PBL): Oppmuntrer til selvstendig forskning og anvendelse av kunnskap på reelle globale utfordringer. Case-studier: Gir praktiske eksempler fra ulike kulturer og markeder for å illustrere teoretiske konsepter. Rollespill og simuleringer: Lar studenter oppleve og analysere internasjonale situasjoner fra flere perspektiver. Flipped classroom: La studentene lære seg stoffet hjemme gjennom videoer eller lesestoff, og bruk klassetiden til å fordype seg i emnet gjennom diskusjoner og aktiviteter. Teknologisk Integrering: Teknologi er en katalysator for global utdanning. Det er derfor ønskelig at vi integrere følgende teknologiske verktøy: E-læringsplattformer: For å tilby tilgjengelige ressurser og støtte samarbeid på tvers av landegrenser. Virtuelle utvekslingsprogrammer: Muliggjør interkulturell interaksjon uten behov for fysisk reise. Digitale verktøy for samarbeid: Fremmer gruppearbeid og ...
format Conference Object
author Msomphora, Mbachi Ruth
Jørgensen, Mie Østergaard
spellingShingle Msomphora, Mbachi Ruth
Jørgensen, Mie Østergaard
‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv
author_facet Msomphora, Mbachi Ruth
Jørgensen, Mie Østergaard
author_sort Msomphora, Mbachi Ruth
title ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv
title_short ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv
title_full ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv
title_fullStr ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv
title_full_unstemmed ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv
title_sort ‘enhance’ global utdanning: aktiv læring for integrering av internasjonalt perspektiv
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/10037/33411
long_lat ENVELOPE(37.382,37.382,62.872,62.872)
geographic Motka
Norway
Tromsø
geographic_facet Motka
Norway
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation FRIDAID 2255827
https://hdl.handle.net/10037/33411
op_rights openAccess
Copyright 2024 The Author(s)
_version_ 1798834341995872256