‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv
Conference lecture at the international arrangement MOTKA 2024 - UiTs Utdanningskvalitetskonferanse, 15.02.2024, Tromsø, Norway Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference Object |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/33411 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33411 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33411 2024-05-12T08:12:04+00:00 ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv Enhancing Global Education: Active Learning for the Integration of International Perspectives Msomphora, Mbachi Ruth Jørgensen, Mie Østergaard 2024-02-15 https://hdl.handle.net/10037/33411 nob nob FRIDAID 2255827 https://hdl.handle.net/10037/33411 openAccess Copyright 2024 The Author(s) Conference object Konferansebidrag 2024 ftunivtroemsoe 2024-04-17T14:00:51Z Conference lecture at the international arrangement MOTKA 2024 - UiTs Utdanningskvalitetskonferanse, 15.02.2024, Tromsø, Norway Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked og samfunn. Formålet med vårt prosjekt er å forbedre global utdanning innen helseprofesjonene ved å integrere internasjonale perspektiver gjennom aktiv læring. Vi sikter mot å utvikle studenter som er kulturelt bevisste og som kan tenke kritisk om globale spørsmål. Metodikk: Vi planlegger å bruke en blandet metodikk som kombinerer kvalitativ og kvantitativ forskning. Dette inkluderer, 1) Analyse av eksisterende litteratur om global utdanning og aktiv læring, 2) Case-studier av institusjoner som har lyktes med å integrere internasjonale perspektiver, 3) Undersøkelser og intervjuer med studenter og lærere for å vurdere deres erfaringer og behov. Aktiv Læringstilnærminger: For å fremme engasjement og forståelse blant studenter, har vi utforsket og ønsker å iverksette flere aktive læringstilnærminger, som bl.a.: Problembasert læring (PBL): Oppmuntrer til selvstendig forskning og anvendelse av kunnskap på reelle globale utfordringer. Case-studier: Gir praktiske eksempler fra ulike kulturer og markeder for å illustrere teoretiske konsepter. Rollespill og simuleringer: Lar studenter oppleve og analysere internasjonale situasjoner fra flere perspektiver. Flipped classroom: La studentene lære seg stoffet hjemme gjennom videoer eller lesestoff, og bruk klassetiden til å fordype seg i emnet gjennom diskusjoner og aktiviteter. Teknologisk Integrering: Teknologi er en katalysator for global utdanning. Det er derfor ønskelig at vi integrere følgende teknologiske verktøy: E-læringsplattformer: For å tilby tilgjengelige ressurser og støtte samarbeid på tvers av landegrenser. Virtuelle utvekslingsprogrammer: Muliggjør interkulturell interaksjon uten behov for fysisk reise. Digitale verktøy for samarbeid: Fremmer gruppearbeid og ... Conference Object Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Motka ENVELOPE(37.382,37.382,62.872,62.872) Norway Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Conference lecture at the international arrangement MOTKA 2024 - UiTs Utdanningskvalitetskonferanse, 15.02.2024, Tromsø, Norway Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked og samfunn. Formålet med vårt prosjekt er å forbedre global utdanning innen helseprofesjonene ved å integrere internasjonale perspektiver gjennom aktiv læring. Vi sikter mot å utvikle studenter som er kulturelt bevisste og som kan tenke kritisk om globale spørsmål. Metodikk: Vi planlegger å bruke en blandet metodikk som kombinerer kvalitativ og kvantitativ forskning. Dette inkluderer, 1) Analyse av eksisterende litteratur om global utdanning og aktiv læring, 2) Case-studier av institusjoner som har lyktes med å integrere internasjonale perspektiver, 3) Undersøkelser og intervjuer med studenter og lærere for å vurdere deres erfaringer og behov. Aktiv Læringstilnærminger: For å fremme engasjement og forståelse blant studenter, har vi utforsket og ønsker å iverksette flere aktive læringstilnærminger, som bl.a.: Problembasert læring (PBL): Oppmuntrer til selvstendig forskning og anvendelse av kunnskap på reelle globale utfordringer. Case-studier: Gir praktiske eksempler fra ulike kulturer og markeder for å illustrere teoretiske konsepter. Rollespill og simuleringer: Lar studenter oppleve og analysere internasjonale situasjoner fra flere perspektiver. Flipped classroom: La studentene lære seg stoffet hjemme gjennom videoer eller lesestoff, og bruk klassetiden til å fordype seg i emnet gjennom diskusjoner og aktiviteter. Teknologisk Integrering: Teknologi er en katalysator for global utdanning. Det er derfor ønskelig at vi integrere følgende teknologiske verktøy: E-læringsplattformer: For å tilby tilgjengelige ressurser og støtte samarbeid på tvers av landegrenser. Virtuelle utvekslingsprogrammer: Muliggjør interkulturell interaksjon uten behov for fysisk reise. Digitale verktøy for samarbeid: Fremmer gruppearbeid og ... |
format |
Conference Object |
author |
Msomphora, Mbachi Ruth Jørgensen, Mie Østergaard |
spellingShingle |
Msomphora, Mbachi Ruth Jørgensen, Mie Østergaard ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv |
author_facet |
Msomphora, Mbachi Ruth Jørgensen, Mie Østergaard |
author_sort |
Msomphora, Mbachi Ruth |
title |
‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv |
title_short |
‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv |
title_full |
‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv |
title_fullStr |
‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv |
title_full_unstemmed |
‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv |
title_sort |
‘enhance’ global utdanning: aktiv læring for integrering av internasjonalt perspektiv |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/33411 |
long_lat |
ENVELOPE(37.382,37.382,62.872,62.872) |
geographic |
Motka Norway Tromsø |
geographic_facet |
Motka Norway Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
FRIDAID 2255827 https://hdl.handle.net/10037/33411 |
op_rights |
openAccess Copyright 2024 The Author(s) |
_version_ |
1798834341995872256 |