Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
Vi starter dette kapittelet med å slå fast at det per i dag ikke finnes noen norskdidaktisk klassikertekst som handler om arbeid med samiske tema i norskfaget. I mangel på en slik tekst har vi valgt å ta utgangspunkt i et samisk ordtak som – typisk for sjangeren – har vært tradert muntlig gjennom hi...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Book Part |
Language: | Bokmål |
Published: |
Fagbokforlaget
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/33149 |
Summary: | Vi starter dette kapittelet med å slå fast at det per i dag ikke finnes noen norskdidaktisk klassikertekst som handler om arbeid med samiske tema i norskfaget. I mangel på en slik tekst har vi valgt å ta utgangspunkt i et samisk ordtak som – typisk for sjangeren – har vært tradert muntlig gjennom historien som en del av kulturell forvaltning av verdier og tankesett. I ordtaket settes det å finne «noe» – det være seg føde for kropp eller sjel – i sammenheng med det å være i kontinuerlig bevegelse, som «en flygende fugl». Stillstand betraktes med andre ord ikke som forenelig med det å nå ny kunnskap og innsikt. |
---|