Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering
Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book |
Language: | Bokmål |
Published: |
Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/3291 |
_version_ | 1829311750617432064 |
---|---|
author | Folkenborg, Håkon Rune |
author_facet | Folkenborg, Håkon Rune |
author_sort | Folkenborg, Håkon Rune |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. – Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av norgeshistorien? – Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: – Hvordan forklare at det finnes ulike oppfatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga. |
format | Book |
genre | Nord-Norge samisk |
genre_facet | Nord-Norge samisk |
geographic | Finnes |
geographic_facet | Finnes |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3291 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | Eureka Læremiddelserie, nr 4 (2008) https://hdl.handle.net/10037/3291 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2008 |
publisher | Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3291 2025-04-13T14:23:05+00:00 Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering Folkenborg, Håkon Rune 2008-06 https://hdl.handle.net/10037/3291 nob nob Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø Eureka Læremiddelserie, nr 4 (2008) https://hdl.handle.net/10037/3291 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Book Bok 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. – Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av norgeshistorien? – Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: – Hvordan forklare at det finnes ulike oppfatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga. Book Nord-Norge samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Folkenborg, Håkon Rune Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering |
title | Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering |
title_full | Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering |
title_fullStr | Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering |
title_full_unstemmed | Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering |
title_short | Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering |
title_sort | nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 |
url | https://hdl.handle.net/10037/3291 |