Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering

Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Folkenborg, Håkon Rune
Format: Book
Language:Norwegian Bokmål
Published: Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3291
Description
Summary:Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. – Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av norgeshistorien? – Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: – Hvordan forklare at det finnes ulike oppfatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga.