Hvordan er struktur og kultur med på å gjøre varslingsrutiner kjent på to videregående skoler i Finnmark? Er det forskjell på store og små skoler?

I denne masteroppgaven har jeg valgt å se på hvordan kultur og struktur påvirker kjennskap til varslingsrutinene for to videregående skoler i Finnmark. Nye varslingsbestemmelser trådte i kraft 1. juli 2017. Dette førte til at Finnmark Fylkeskommune utarbeidet en Varslingsplakat som skulle gjelde for...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kurrak, Merete
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/32110
Description
Summary:I denne masteroppgaven har jeg valgt å se på hvordan kultur og struktur påvirker kjennskap til varslingsrutinene for to videregående skoler i Finnmark. Nye varslingsbestemmelser trådte i kraft 1. juli 2017. Dette førte til at Finnmark Fylkeskommune utarbeidet en Varslingsplakat som skulle gjelde for alle som jobber i fylkeskommunene. Kan strukturen være årsaken til at ansatte kjenner mer eller mindre til de rutinene som gjelder med hensyn til varsling. Er kulturen med på å redusere eventuelt øke varslingshyppigheten og har varslingshyppighet noen sammenheng med størrelse på organisasjonen. Har frykt for gjengjeldelse av varsler noe å si på varslingshyppighet. Det er også spurt om kjennskap til hvordan innkomne varsler blir behandlet og om svarene er forskjellig med hensyn til skolestørrelse. Nøkkelord: Varslingsrutiner, verdier, virkelighetsoppfatninger, normer, kultur, struktur, intern varsling, arbeidsmiljøloven, ytringsfrihet, varslingskanaler, varslingsprosessen