Å bruke variabler i programmering i matematikk En observasjons og intervjustudie om variabler i tekstbasert og visuell programmering

Sammendrag Tittel «Å bruke variabler i programmering i matematikk» Bakgrunn og formål Bakgrunnen for masteren er innføring av programmering i matematikkfaget ved innføringen av LK20. Det som er mest brukt i programmering er variabler (Karlsen, A. i Sund, 2023). Derfor ville jeg se nærmere på bruk av...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Dag-Martin
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30393
Description
Summary:Sammendrag Tittel «Å bruke variabler i programmering i matematikk» Bakgrunn og formål Bakgrunnen for masteren er innføring av programmering i matematikkfaget ved innføringen av LK20. Det som er mest brukt i programmering er variabler (Karlsen, A. i Sund, 2023). Derfor ville jeg se nærmere på bruk av variabler i programmering i matematikkfaget. Formålet er å se om det er forskjell på å jobbe med variabler i visuellprogrammering i form av blokkprogrammering og tekstbasert programmering i for av programmeringsspråket Python. Jeg ønsker å se om bruk av variabler i programmering gir en større forståelse for variabler i algebra. I tillegg ønsker jeg å se litt nærmere på fordeler og ulemper ved bruk av teknologi i undervisningsøyemed. Forskningsspørsmål 1) Er det forskjell på å jobbe med variabler i visuell programmering og tekstbasert programmering? 2) Trenger elevene mer støtte fra lærer når de arbeider med den ene metoden for programmering, tekstbasert eller visuell programmering? 3) Er det forskjell på å lære variabler i visuell programmering og tekstbasert programmering? Utvalg Seks elever fra niende trinn og seks elever fra tiende trinn ved en ungdomsskole i Troms og Finnmark, tolv elever totalt. Metode Kvalitativ metode i form av observasjon og intervju i form av semistrukturert intervju med en intervjuguide. Funn Elevene som programmerte med tekstbasert programmering opplevde bruk av variabler som enklere enn elever som programmerte med variabler. En funksjoner som skilte seg, var hvordan man legger inn kommentarer i programmet for å forklare stegene. I Python kan man enkelt legge inn en kommentar ved å bruke tegnet # (firkant/hashtag/sharp), etterfulgt av kommentaren de ønsket å sette inn. I visuell programmering er det ikke en innebygd kommentarfunksjon, da satte elevene inn en tekstblokk som ikke var festet til programmet for å skrive kommentarer. Elever som programmerte med tekstbasert programmering opplevde feil i programmet de lagde og måtte drive feilsøking, noe elevene som programmerte med visuell ...