Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap

Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av in...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindvåg, Anders Gjerstad
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30351
_version_ 1829298008415535104
author Lindvåg, Anders Gjerstad
author_facet Lindvåg, Anders Gjerstad
author_sort Lindvåg, Anders Gjerstad
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av introduksjon av samisk tradisjonskunnskap, hvor den samiske tradisjonskunnskapen blir innført og knytt opp mot bærekraft gjennom et aksjonsforskningsprosjekt. Denne studien har en kvalitativ tilnærming og forskningsdesign. Datainnsamlingsmetodene som har blitt brukt er observasjon i klasserommet, logg og et gruppeintervju med fire elever etter endt undervisningsperiode. Målet med dette datamaterialet er å forstå hvordan elevenes engasjement blir påvirket når samisk tradisjonskunnskap introduseres. I studien kan en se at samisk tradisjonskunnskap som tema ikke var særlig engasjerende for elevene. Faktorer som introdusering av begreper, identitet og tilgjengelighet av informasjon var vesentlige i studien. Introdusering av begrepene birget og bivdit var ikke særlig engasjerende for elevene. Både på grunn av tilknytning til samisk kultur og at det ble sett på som meningsløst å lære om begreper på et annet språk. Gjennom undervisningsperioden og arbeidet med en tale om seg selv og sine forfedre, viste det seg at ingen som delte hadde samisk bakgrunn eller noen tilknytning til samisk kultur. Lærere bør ha god kunnskap om samisk kultur og tradisjon hvis introdusering av et slik tema skal være engasjerende for elevene.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30351
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30351
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30351 2025-04-13T14:26:34+00:00 Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap Lindvåg, Anders Gjerstad 2023-05-14 https://hdl.handle.net/10037/30351 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30351 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LER-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av introduksjon av samisk tradisjonskunnskap, hvor den samiske tradisjonskunnskapen blir innført og knytt opp mot bærekraft gjennom et aksjonsforskningsprosjekt. Denne studien har en kvalitativ tilnærming og forskningsdesign. Datainnsamlingsmetodene som har blitt brukt er observasjon i klasserommet, logg og et gruppeintervju med fire elever etter endt undervisningsperiode. Målet med dette datamaterialet er å forstå hvordan elevenes engasjement blir påvirket når samisk tradisjonskunnskap introduseres. I studien kan en se at samisk tradisjonskunnskap som tema ikke var særlig engasjerende for elevene. Faktorer som introdusering av begreper, identitet og tilgjengelighet av informasjon var vesentlige i studien. Introdusering av begrepene birget og bivdit var ikke særlig engasjerende for elevene. Både på grunn av tilknytning til samisk kultur og at det ble sett på som meningsløst å lære om begreper på et annet språk. Gjennom undervisningsperioden og arbeidet med en tale om seg selv og sine forfedre, viste det seg at ingen som delte hadde samisk bakgrunn eller noen tilknytning til samisk kultur. Lærere bør ha god kunnskap om samisk kultur og tradisjon hvis introdusering av et slik tema skal være engasjerende for elevene. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
Lindvåg, Anders Gjerstad
Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
title Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
title_full Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
title_fullStr Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
title_full_unstemmed Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
title_short Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
title_sort engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
url https://hdl.handle.net/10037/30351