Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap

Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av in...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindvåg, Anders Gjerstad
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30351
Description
Summary:Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av introduksjon av samisk tradisjonskunnskap, hvor den samiske tradisjonskunnskapen blir innført og knytt opp mot bærekraft gjennom et aksjonsforskningsprosjekt. Denne studien har en kvalitativ tilnærming og forskningsdesign. Datainnsamlingsmetodene som har blitt brukt er observasjon i klasserommet, logg og et gruppeintervju med fire elever etter endt undervisningsperiode. Målet med dette datamaterialet er å forstå hvordan elevenes engasjement blir påvirket når samisk tradisjonskunnskap introduseres. I studien kan en se at samisk tradisjonskunnskap som tema ikke var særlig engasjerende for elevene. Faktorer som introdusering av begreper, identitet og tilgjengelighet av informasjon var vesentlige i studien. Introdusering av begrepene birget og bivdit var ikke særlig engasjerende for elevene. Både på grunn av tilknytning til samisk kultur og at det ble sett på som meningsløst å lære om begreper på et annet språk. Gjennom undervisningsperioden og arbeidet med en tale om seg selv og sine forfedre, viste det seg at ingen som delte hadde samisk bakgrunn eller noen tilknytning til samisk kultur. Lærere bør ha god kunnskap om samisk kultur og tradisjon hvis introdusering av et slik tema skal være engasjerende for elevene.