Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket

Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnska...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lund, Lea Marie Mikkelsdatter, Enoksen, Marie Gamst
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30348
_version_ 1829298016773734400
author Lund, Lea Marie Mikkelsdatter
Enoksen, Marie Gamst
author_facet Lund, Lea Marie Mikkelsdatter
Enoksen, Marie Gamst
author_sort Lund, Lea Marie Mikkelsdatter
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnskapsløftet 2020 sier. I tillegg vil det belyses hvordan to primary schools på Aotearoa New Zealand arbeider med å inkludere te reo māori. Både samer og tangata whenua har gjennomgått assimilasjon, og arbeider nå med å revitalisere egen kultur og språk. I arbeidet med vårt masterprosjekt fikk vi muligheten til å reise til Aotearoa New Zealand for å observere på skoler for å lære av deres praksis innenfor temaet inkluderende undervisning. Vårt inntrykk er at arbeidet med revitalisering av te reo māori og māorikulturen er kommet noe lengre enn hva Norge har klart, når det kommer til samisk innhold i skolene. Vi ønsket å innhente inspirasjon og tips til hvordan, og hva, vi som framtidige lærere, og den norske skolen kan gjøre i årene framover for å oppfylle gitte kompetansemål og føringer i Kunnskapsløftet 2020. Vår problemstilling er utarbeidet ut fra dette, og er som følgende: På hvilken måte kan man i nasjonale skoler arbeide for indigenisering, hvor man øker det generelle kunnskapsnivået om språket, kulturen og tradisjoner, slik at urfolkets kulturarv ivaretas? Vår studie viser at selv om samisk innhold har fått større plass i den nye læreplanen, foregår det noe stereotypisk undervisning, og veien til indigenisering kan være lang. Funn fra intervjuene med lærerne i Norge viser en etterspørsel av ressurser, tydeligere føringer fra ledelsen, og et større fokus generelt fra kollegiet om samisk innhold. Funnene som ble gjort under observasjoner på Aotearoa Zealand tyder på at det er flere måter å undervise innenfor urfolkstematikken, men man må vite hvor og hva man skal starte med og ha ressurser tilgjengelig.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic New Zealand
geographic_facet New Zealand
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30348
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30348
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30348 2025-04-13T14:26:34+00:00 Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket Lund, Lea Marie Mikkelsdatter Enoksen, Marie Gamst 2023-05-12 https://hdl.handle.net/10037/30348 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30348 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Schoolscape Revitalisering Samisk Urfolk Språking Norskdidaktikk LER-3911 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnskapsløftet 2020 sier. I tillegg vil det belyses hvordan to primary schools på Aotearoa New Zealand arbeider med å inkludere te reo māori. Både samer og tangata whenua har gjennomgått assimilasjon, og arbeider nå med å revitalisere egen kultur og språk. I arbeidet med vårt masterprosjekt fikk vi muligheten til å reise til Aotearoa New Zealand for å observere på skoler for å lære av deres praksis innenfor temaet inkluderende undervisning. Vårt inntrykk er at arbeidet med revitalisering av te reo māori og māorikulturen er kommet noe lengre enn hva Norge har klart, når det kommer til samisk innhold i skolene. Vi ønsket å innhente inspirasjon og tips til hvordan, og hva, vi som framtidige lærere, og den norske skolen kan gjøre i årene framover for å oppfylle gitte kompetansemål og føringer i Kunnskapsløftet 2020. Vår problemstilling er utarbeidet ut fra dette, og er som følgende: På hvilken måte kan man i nasjonale skoler arbeide for indigenisering, hvor man øker det generelle kunnskapsnivået om språket, kulturen og tradisjoner, slik at urfolkets kulturarv ivaretas? Vår studie viser at selv om samisk innhold har fått større plass i den nye læreplanen, foregår det noe stereotypisk undervisning, og veien til indigenisering kan være lang. Funn fra intervjuene med lærerne i Norge viser en etterspørsel av ressurser, tydeligere føringer fra ledelsen, og et større fokus generelt fra kollegiet om samisk innhold. Funnene som ble gjort under observasjoner på Aotearoa Zealand tyder på at det er flere måter å undervise innenfor urfolkstematikken, men man må vite hvor og hva man skal starte med og ha ressurser tilgjengelig. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive New Zealand
spellingShingle Schoolscape
Revitalisering
Samisk
Urfolk
Språking
Norskdidaktikk
LER-3911
Lund, Lea Marie Mikkelsdatter
Enoksen, Marie Gamst
Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
title Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
title_full Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
title_fullStr Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
title_full_unstemmed Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
title_short Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
title_sort masteroppgave i norskdidaktikk - skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
topic Schoolscape
Revitalisering
Samisk
Urfolk
Språking
Norskdidaktikk
LER-3911
topic_facet Schoolscape
Revitalisering
Samisk
Urfolk
Språking
Norskdidaktikk
LER-3911
url https://hdl.handle.net/10037/30348