Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnska...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/30348 |
_version_ | 1829298016773734400 |
---|---|
author | Lund, Lea Marie Mikkelsdatter Enoksen, Marie Gamst |
author_facet | Lund, Lea Marie Mikkelsdatter Enoksen, Marie Gamst |
author_sort | Lund, Lea Marie Mikkelsdatter |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnskapsløftet 2020 sier. I tillegg vil det belyses hvordan to primary schools på Aotearoa New Zealand arbeider med å inkludere te reo māori. Både samer og tangata whenua har gjennomgått assimilasjon, og arbeider nå med å revitalisere egen kultur og språk. I arbeidet med vårt masterprosjekt fikk vi muligheten til å reise til Aotearoa New Zealand for å observere på skoler for å lære av deres praksis innenfor temaet inkluderende undervisning. Vårt inntrykk er at arbeidet med revitalisering av te reo māori og māorikulturen er kommet noe lengre enn hva Norge har klart, når det kommer til samisk innhold i skolene. Vi ønsket å innhente inspirasjon og tips til hvordan, og hva, vi som framtidige lærere, og den norske skolen kan gjøre i årene framover for å oppfylle gitte kompetansemål og føringer i Kunnskapsløftet 2020. Vår problemstilling er utarbeidet ut fra dette, og er som følgende: På hvilken måte kan man i nasjonale skoler arbeide for indigenisering, hvor man øker det generelle kunnskapsnivået om språket, kulturen og tradisjoner, slik at urfolkets kulturarv ivaretas? Vår studie viser at selv om samisk innhold har fått større plass i den nye læreplanen, foregår det noe stereotypisk undervisning, og veien til indigenisering kan være lang. Funn fra intervjuene med lærerne i Norge viser en etterspørsel av ressurser, tydeligere føringer fra ledelsen, og et større fokus generelt fra kollegiet om samisk innhold. Funnene som ble gjort under observasjoner på Aotearoa Zealand tyder på at det er flere måter å undervise innenfor urfolkstematikken, men man må vite hvor og hva man skal starte med og ha ressurser tilgjengelig. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | New Zealand |
geographic_facet | New Zealand |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30348 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/30348 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2023 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30348 2025-04-13T14:26:34+00:00 Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket Lund, Lea Marie Mikkelsdatter Enoksen, Marie Gamst 2023-05-12 https://hdl.handle.net/10037/30348 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30348 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Schoolscape Revitalisering Samisk Urfolk Språking Norskdidaktikk LER-3911 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnskapsløftet 2020 sier. I tillegg vil det belyses hvordan to primary schools på Aotearoa New Zealand arbeider med å inkludere te reo māori. Både samer og tangata whenua har gjennomgått assimilasjon, og arbeider nå med å revitalisere egen kultur og språk. I arbeidet med vårt masterprosjekt fikk vi muligheten til å reise til Aotearoa New Zealand for å observere på skoler for å lære av deres praksis innenfor temaet inkluderende undervisning. Vårt inntrykk er at arbeidet med revitalisering av te reo māori og māorikulturen er kommet noe lengre enn hva Norge har klart, når det kommer til samisk innhold i skolene. Vi ønsket å innhente inspirasjon og tips til hvordan, og hva, vi som framtidige lærere, og den norske skolen kan gjøre i årene framover for å oppfylle gitte kompetansemål og føringer i Kunnskapsløftet 2020. Vår problemstilling er utarbeidet ut fra dette, og er som følgende: På hvilken måte kan man i nasjonale skoler arbeide for indigenisering, hvor man øker det generelle kunnskapsnivået om språket, kulturen og tradisjoner, slik at urfolkets kulturarv ivaretas? Vår studie viser at selv om samisk innhold har fått større plass i den nye læreplanen, foregår det noe stereotypisk undervisning, og veien til indigenisering kan være lang. Funn fra intervjuene med lærerne i Norge viser en etterspørsel av ressurser, tydeligere føringer fra ledelsen, og et større fokus generelt fra kollegiet om samisk innhold. Funnene som ble gjort under observasjoner på Aotearoa Zealand tyder på at det er flere måter å undervise innenfor urfolkstematikken, men man må vite hvor og hva man skal starte med og ha ressurser tilgjengelig. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive New Zealand |
spellingShingle | Schoolscape Revitalisering Samisk Urfolk Språking Norskdidaktikk LER-3911 Lund, Lea Marie Mikkelsdatter Enoksen, Marie Gamst Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket |
title | Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket |
title_full | Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket |
title_fullStr | Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket |
title_full_unstemmed | Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket |
title_short | Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket |
title_sort | masteroppgave i norskdidaktikk - skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket |
topic | Schoolscape Revitalisering Samisk Urfolk Språking Norskdidaktikk LER-3911 |
topic_facet | Schoolscape Revitalisering Samisk Urfolk Språking Norskdidaktikk LER-3911 |
url | https://hdl.handle.net/10037/30348 |