Plommen i egget, eller dritten i midten? Hvilke faktorer har betydning for at mellomledere i kommunen skal ønske å søke rektorstilling?

De senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdage...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karlsen, Marit Cathrine Lind
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30339
Description
Summary:De senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdagen og hvilke faktorer de mener har betydning for at mellomledere skal kunne ønske å søke rektorstilling. Studien bygger på kvalitativ forskning innhentet gjennom 3 fokusgruppeintervju med 10 mellomledere ansatt i grunnskolene i Tromsø kommune. Gjennom drøfting av empiri opp mot tidligere forskning og Job Demands-Resources modellen til Demerouti, Bakker, Nachreiner og Schaufeli, analyseres jobbressurser og jobbkrav/ belastninger som mellomlederne rapporterte om. Funn i oppgaven viser at urovekkende mange av de intervjuede mellomlederne melder om at de jobber langt utover arbeidstid og har vansker med å sette grenser for arbeidet sitt. Uklare rollebeskrivelser, for mange administrative oppgaver, fall i mellomlederrollens status lokalt, samt tidspress, nevnes som særlige jobbkrav/ belastninger. Autonomi i lederrollen, tilhørighet til lederteam, fleksibilitet i arbeidstid, sosial støtte fra kollegaer og gode relasjoner til elever og ansatte nevnes som tydelige jobbressurser. Når jobbkrav/belastninger blir høyere over tid enn jobbressursene, så vil ikke dette være bærekraftig i lengden, skolelederne finner seg andre jobber og rekrutteringen til skolelederstillinger synker.