En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse
Denne oppgaven er en undersøkelse av fire kunstverk av Synnøve Persen - Skábma/ Mørketid (1978), Glássadiibmu/ Glassklokken (1982), Labyrint I (2009), og Crystal World - the Horizon/ Kristálla máilbmi - Albmeravda/ Krystallverden - horisont (2014). Gjennom disse verkene ser vi Persens kunstneriske...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/30226 |
_version_ | 1829298016035536896 |
---|---|
author | Domaas, Andrea Klemetzen |
author_facet | Domaas, Andrea Klemetzen |
author_sort | Domaas, Andrea Klemetzen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne oppgaven er en undersøkelse av fire kunstverk av Synnøve Persen - Skábma/ Mørketid (1978), Glássadiibmu/ Glassklokken (1982), Labyrint I (2009), og Crystal World - the Horizon/ Kristálla máilbmi - Albmeravda/ Krystallverden - horisont (2014). Gjennom disse verkene ser vi Persens kunstneriske utfoldelse gjennom nesten 40 år, og den samiske kunstens stadige fornyelse. Vi ser en evig vilje til dialog med internasjonale strømninger, andre kunstnere, samt en dialog med sitt eget kunstnerskap. Temaene som dukker opp i disse verkene er både knyttet til kunstneres bakgrunn og kultur, hennes forhold til natur og personlige opplevelser, men også maleriets egenskaper. Persen beveger seg mellom det figurative, det geometriske og lyriske abstrakte maleriet. Hun beveger seg mellom det samiske og det norske samfunn med sin samiske bakgrunn og vestlige kunstutdanning. For å fremheve disse aspektene blir Nils-Aslak Valkeapää og Jakob Weidemann trekt inn. Valkeapää var, og er, en viktig skikkelse for samisk revitalisering, både innen joik, litteratur og kunst. For de nye samiske kunstnerne som begynte sine karrierer på 1970-tallet ble han en viktig støttespiller og inspirasjonskilde. I Norge hadde Weidemann posisjonert seg som en av de ledende kunstnerne i etterkrigstiden, da han brakte med seg et internasjonalt abstrakt formspråk og klarte å gjøre det om til norsk kunst. På mange måter omveltet han og revolusjonerte den norske kunstarenaen, slik Persen gjorde det abstrakte maleriet til en del av samisk kulturarv. Hun har gjennom sitt kunstnerskap åpnet grensene for hva samisk kunst kan være. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Hennes Kvi Nils |
geographic_facet | Hennes Kvi Nils |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30226 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) ENVELOPE(48.017,48.017,-68.067,-68.067) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/30226 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2023 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30226 2025-04-13T14:26:34+00:00 En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse Domaas, Andrea Klemetzen 2023-05-15 https://hdl.handle.net/10037/30226 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30226 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Moderne kunsthistorie: 129 VDP::Humanities: 000::History of art: 120::Modern history of the arts: 129 Synnøve Persen Samisk Kunst Samisk revitalisering Mázejouavku Nils-Aslak Valkeapää Jakob Weidemann KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven er en undersøkelse av fire kunstverk av Synnøve Persen - Skábma/ Mørketid (1978), Glássadiibmu/ Glassklokken (1982), Labyrint I (2009), og Crystal World - the Horizon/ Kristálla máilbmi - Albmeravda/ Krystallverden - horisont (2014). Gjennom disse verkene ser vi Persens kunstneriske utfoldelse gjennom nesten 40 år, og den samiske kunstens stadige fornyelse. Vi ser en evig vilje til dialog med internasjonale strømninger, andre kunstnere, samt en dialog med sitt eget kunstnerskap. Temaene som dukker opp i disse verkene er både knyttet til kunstneres bakgrunn og kultur, hennes forhold til natur og personlige opplevelser, men også maleriets egenskaper. Persen beveger seg mellom det figurative, det geometriske og lyriske abstrakte maleriet. Hun beveger seg mellom det samiske og det norske samfunn med sin samiske bakgrunn og vestlige kunstutdanning. For å fremheve disse aspektene blir Nils-Aslak Valkeapää og Jakob Weidemann trekt inn. Valkeapää var, og er, en viktig skikkelse for samisk revitalisering, både innen joik, litteratur og kunst. For de nye samiske kunstnerne som begynte sine karrierer på 1970-tallet ble han en viktig støttespiller og inspirasjonskilde. I Norge hadde Weidemann posisjonert seg som en av de ledende kunstnerne i etterkrigstiden, da han brakte med seg et internasjonalt abstrakt formspråk og klarte å gjøre det om til norsk kunst. På mange måter omveltet han og revolusjonerte den norske kunstarenaen, slik Persen gjorde det abstrakte maleriet til en del av samisk kulturarv. Hun har gjennom sitt kunstnerskap åpnet grensene for hva samisk kunst kan være. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Nils ENVELOPE(48.017,48.017,-68.067,-68.067) |
spellingShingle | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Moderne kunsthistorie: 129 VDP::Humanities: 000::History of art: 120::Modern history of the arts: 129 Synnøve Persen Samisk Kunst Samisk revitalisering Mázejouavku Nils-Aslak Valkeapää Jakob Weidemann KVI-3900 Domaas, Andrea Klemetzen En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse |
title | En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse |
title_full | En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse |
title_fullStr | En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse |
title_full_unstemmed | En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse |
title_short | En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse |
title_sort | en kuratert reise i synnøve persens kunstnerskap. samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse |
topic | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Moderne kunsthistorie: 129 VDP::Humanities: 000::History of art: 120::Modern history of the arts: 129 Synnøve Persen Samisk Kunst Samisk revitalisering Mázejouavku Nils-Aslak Valkeapää Jakob Weidemann KVI-3900 |
topic_facet | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Moderne kunsthistorie: 129 VDP::Humanities: 000::History of art: 120::Modern history of the arts: 129 Synnøve Persen Samisk Kunst Samisk revitalisering Mázejouavku Nils-Aslak Valkeapää Jakob Weidemann KVI-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/30226 |