«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet

Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igje...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mathisen, Per-Henning
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30059
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30059
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30059 2023-09-05T13:22:57+02:00 «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet Mathisen, Per-Henning 2023-05-31 https://hdl.handle.net/10037/30059 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30059 Copyright 2023 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 NOR-3982 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2023-08-23T23:07:13Z Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igjen har erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Jeg har analysert de samiske elevenes erfaringer med denne overgangen knyttet til teoretiske begreper som muda, aktørskap, og identitet sett i sammenheng med språk, sted og tilhørighet. Funnene i analysen indikerer at de samiske elevene erfarer overgangen ut av forvaltningsområdet som biografiske krysningspunkter knyttet til ulike deler ved samisk identitet. Et sentralt aspekt ved overgangen er endringer i de språklige omgivelsene, både knyttet til språkbrukeres praksiser og semiotiske landskap i kommunene. Ungdommene tar også på ulike måter aktørskap over samisk språk og identitet i denne overgangen. Flere av elevene blir bevisste på at de i større grad må ta aktivt stilling til sine samiskspråklige praksiser eller samiske identitet. Ungdommenes aktørskap kan videre knyttes til en ansvarsfølelse for samisk språk og kulturs fremtid, der valgene de tar som enkeltindivider knyttet til samisk språk og identitet handler om dette ansvaret. Dette prosjektet peker også mot overordnede politiske strukturer og samfunnsstrukturelle rammer som berører de samiske språkene, språkforvaltningsområdet og politiske føringer for offentlig kommunal virksomhet. Hovedfokuset i denne avhandlingen er likevel på de samiske elevenes erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Overgangen ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
NOR-3982
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
NOR-3982
Mathisen, Per-Henning
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
NOR-3982
description Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igjen har erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Jeg har analysert de samiske elevenes erfaringer med denne overgangen knyttet til teoretiske begreper som muda, aktørskap, og identitet sett i sammenheng med språk, sted og tilhørighet. Funnene i analysen indikerer at de samiske elevene erfarer overgangen ut av forvaltningsområdet som biografiske krysningspunkter knyttet til ulike deler ved samisk identitet. Et sentralt aspekt ved overgangen er endringer i de språklige omgivelsene, både knyttet til språkbrukeres praksiser og semiotiske landskap i kommunene. Ungdommene tar også på ulike måter aktørskap over samisk språk og identitet i denne overgangen. Flere av elevene blir bevisste på at de i større grad må ta aktivt stilling til sine samiskspråklige praksiser eller samiske identitet. Ungdommenes aktørskap kan videre knyttes til en ansvarsfølelse for samisk språk og kulturs fremtid, der valgene de tar som enkeltindivider knyttet til samisk språk og identitet handler om dette ansvaret. Dette prosjektet peker også mot overordnede politiske strukturer og samfunnsstrukturelle rammer som berører de samiske språkene, språkforvaltningsområdet og politiske føringer for offentlig kommunal virksomhet. Hovedfokuset i denne avhandlingen er likevel på de samiske elevenes erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet.
format Master Thesis
author Mathisen, Per-Henning
author_facet Mathisen, Per-Henning
author_sort Mathisen, Per-Henning
title «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
title_short «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
title_full «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
title_fullStr «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
title_full_unstemmed «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
title_sort «nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/10037/30059
long_lat ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347)
geographic Overgangen
geographic_facet Overgangen
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30059
op_rights Copyright 2023 The Author(s)
_version_ 1776203513431326720