«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igje...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/30059 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30059 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30059 2023-09-05T13:22:57+02:00 «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet Mathisen, Per-Henning 2023-05-31 https://hdl.handle.net/10037/30059 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30059 Copyright 2023 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 NOR-3982 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2023-08-23T23:07:13Z Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igjen har erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Jeg har analysert de samiske elevenes erfaringer med denne overgangen knyttet til teoretiske begreper som muda, aktørskap, og identitet sett i sammenheng med språk, sted og tilhørighet. Funnene i analysen indikerer at de samiske elevene erfarer overgangen ut av forvaltningsområdet som biografiske krysningspunkter knyttet til ulike deler ved samisk identitet. Et sentralt aspekt ved overgangen er endringer i de språklige omgivelsene, både knyttet til språkbrukeres praksiser og semiotiske landskap i kommunene. Ungdommene tar også på ulike måter aktørskap over samisk språk og identitet i denne overgangen. Flere av elevene blir bevisste på at de i større grad må ta aktivt stilling til sine samiskspråklige praksiser eller samiske identitet. Ungdommenes aktørskap kan videre knyttes til en ansvarsfølelse for samisk språk og kulturs fremtid, der valgene de tar som enkeltindivider knyttet til samisk språk og identitet handler om dette ansvaret. Dette prosjektet peker også mot overordnede politiske strukturer og samfunnsstrukturelle rammer som berører de samiske språkene, språkforvaltningsområdet og politiske føringer for offentlig kommunal virksomhet. Hovedfokuset i denne avhandlingen er likevel på de samiske elevenes erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Overgangen ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 NOR-3982 |
spellingShingle |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 NOR-3982 Mathisen, Per-Henning «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet |
topic_facet |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 NOR-3982 |
description |
Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igjen har erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Jeg har analysert de samiske elevenes erfaringer med denne overgangen knyttet til teoretiske begreper som muda, aktørskap, og identitet sett i sammenheng med språk, sted og tilhørighet. Funnene i analysen indikerer at de samiske elevene erfarer overgangen ut av forvaltningsområdet som biografiske krysningspunkter knyttet til ulike deler ved samisk identitet. Et sentralt aspekt ved overgangen er endringer i de språklige omgivelsene, både knyttet til språkbrukeres praksiser og semiotiske landskap i kommunene. Ungdommene tar også på ulike måter aktørskap over samisk språk og identitet i denne overgangen. Flere av elevene blir bevisste på at de i større grad må ta aktivt stilling til sine samiskspråklige praksiser eller samiske identitet. Ungdommenes aktørskap kan videre knyttes til en ansvarsfølelse for samisk språk og kulturs fremtid, der valgene de tar som enkeltindivider knyttet til samisk språk og identitet handler om dette ansvaret. Dette prosjektet peker også mot overordnede politiske strukturer og samfunnsstrukturelle rammer som berører de samiske språkene, språkforvaltningsområdet og politiske føringer for offentlig kommunal virksomhet. Hovedfokuset i denne avhandlingen er likevel på de samiske elevenes erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. |
format |
Master Thesis |
author |
Mathisen, Per-Henning |
author_facet |
Mathisen, Per-Henning |
author_sort |
Mathisen, Per-Henning |
title |
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet |
title_short |
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet |
title_full |
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet |
title_fullStr |
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet |
title_full_unstemmed |
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet |
title_sort |
«nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/30059 |
long_lat |
ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347) |
geographic |
Overgangen |
geographic_facet |
Overgangen |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/30059 |
op_rights |
Copyright 2023 The Author(s) |
_version_ |
1776203513431326720 |