Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi

Denne oppgaven tar for seg tre verk av Anders Sunna - Death Means Nothing for the Colours (2009), Four Nation Army (2014) og Get OFF DeFence (2016). Sunna har et eksplisitt politisk uttrykk som ofte grenser på et militant og aktivistisk formspråk, også med tanke på innhold. Verkene blir undersøkt fo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sara, Per Asle
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30054
_version_ 1829298019374202880
author Sara, Per Asle
author_facet Sara, Per Asle
author_sort Sara, Per Asle
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne oppgaven tar for seg tre verk av Anders Sunna - Death Means Nothing for the Colours (2009), Four Nation Army (2014) og Get OFF DeFence (2016). Sunna har et eksplisitt politisk uttrykk som ofte grenser på et militant og aktivistisk formspråk, også med tanke på innhold. Verkene blir undersøkt for å vise hvordan kunstneren bruker ulike virkemidler for å fremheve, eksponere og fortelle om den postkoloniale situasjonen i Sápmi. Postkolonialisme er en periode som viser til en tilstand etter kolonialismen, en fremmed makts invasjon eller styring av et folk eller territorium. For samene var kolonialismen en langvarig og krevende periode som satte press på språket, kulturen og religionen. Et postkolonialt perspektiv blir brukt i denne oppgaven for å analysere samisk historie, samtid og Sunnas verk. Motiv, innhold, stil, materiale og delvis fysiske kontekst blir diskutert, samt hvordan politisk kritikk kommer i uttrykk i kunsten hans. Sunna har en rekke motiver som han benytter seg av, hvor han bruker de forskjellig i de ulike verkene, som inkluderer alt fra samisk mytologi til terrorisme. Kunstneren skildrer både historiske og samtidige samiske forhold, mye på grunn av hans opplevelser om urettferdighet fra statens hold. De utvalgte verkene er representativ for Sunnas kunstnerskap og viser til hva slags politisk kunstner han er. Samisk samtidskunst består av en bred samling med forskjellige stiler og kunstnere, hvor den politiske kunsten og aktivismen trer sterkt fram i det postkoloniale Sápmi.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Kvi
geographic_facet Kvi
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30054
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30054
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30054 2025-04-13T14:26:35+00:00 Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi Sara, Per Asle 2023-05-15 https://hdl.handle.net/10037/30054 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30054 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Maleri tegning grafikk: 122 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Annen kunsthistorie: 139 Anders Sunna Aktivisme Samisk Kunst Politisk kunst KVI-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne oppgaven tar for seg tre verk av Anders Sunna - Death Means Nothing for the Colours (2009), Four Nation Army (2014) og Get OFF DeFence (2016). Sunna har et eksplisitt politisk uttrykk som ofte grenser på et militant og aktivistisk formspråk, også med tanke på innhold. Verkene blir undersøkt for å vise hvordan kunstneren bruker ulike virkemidler for å fremheve, eksponere og fortelle om den postkoloniale situasjonen i Sápmi. Postkolonialisme er en periode som viser til en tilstand etter kolonialismen, en fremmed makts invasjon eller styring av et folk eller territorium. For samene var kolonialismen en langvarig og krevende periode som satte press på språket, kulturen og religionen. Et postkolonialt perspektiv blir brukt i denne oppgaven for å analysere samisk historie, samtid og Sunnas verk. Motiv, innhold, stil, materiale og delvis fysiske kontekst blir diskutert, samt hvordan politisk kritikk kommer i uttrykk i kunsten hans. Sunna har en rekke motiver som han benytter seg av, hvor han bruker de forskjellig i de ulike verkene, som inkluderer alt fra samisk mytologi til terrorisme. Kunstneren skildrer både historiske og samtidige samiske forhold, mye på grunn av hans opplevelser om urettferdighet fra statens hold. De utvalgte verkene er representativ for Sunnas kunstnerskap og viser til hva slags politisk kunstner han er. Samisk samtidskunst består av en bred samling med forskjellige stiler og kunstnere, hvor den politiske kunsten og aktivismen trer sterkt fram i det postkoloniale Sápmi. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399)
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Maleri
tegning
grafikk: 122
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Annen kunsthistorie: 139
Anders Sunna
Aktivisme
Samisk Kunst
Politisk kunst
KVI-3900
Sara, Per Asle
Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi
title Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi
title_full Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi
title_fullStr Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi
title_full_unstemmed Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi
title_short Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi
title_sort anders sunnas politiske kunst i det postkoloniale sápmi
topic VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Maleri
tegning
grafikk: 122
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Annen kunsthistorie: 139
Anders Sunna
Aktivisme
Samisk Kunst
Politisk kunst
KVI-3900
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Maleri
tegning
grafikk: 122
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Annen kunsthistorie: 139
Anders Sunna
Aktivisme
Samisk Kunst
Politisk kunst
KVI-3900
url https://hdl.handle.net/10037/30054