Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi

Denne oppgaven tar for seg tre verk av Anders Sunna - Death Means Nothing for the Colours (2009), Four Nation Army (2014) og Get OFF DeFence (2016). Sunna har et eksplisitt politisk uttrykk som ofte grenser på et militant og aktivistisk formspråk, også med tanke på innhold. Verkene blir undersøkt fo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sara, Per Asle
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Kvi
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30054
Description
Summary:Denne oppgaven tar for seg tre verk av Anders Sunna - Death Means Nothing for the Colours (2009), Four Nation Army (2014) og Get OFF DeFence (2016). Sunna har et eksplisitt politisk uttrykk som ofte grenser på et militant og aktivistisk formspråk, også med tanke på innhold. Verkene blir undersøkt for å vise hvordan kunstneren bruker ulike virkemidler for å fremheve, eksponere og fortelle om den postkoloniale situasjonen i Sápmi. Postkolonialisme er en periode som viser til en tilstand etter kolonialismen, en fremmed makts invasjon eller styring av et folk eller territorium. For samene var kolonialismen en langvarig og krevende periode som satte press på språket, kulturen og religionen. Et postkolonialt perspektiv blir brukt i denne oppgaven for å analysere samisk historie, samtid og Sunnas verk. Motiv, innhold, stil, materiale og delvis fysiske kontekst blir diskutert, samt hvordan politisk kritikk kommer i uttrykk i kunsten hans. Sunna har en rekke motiver som han benytter seg av, hvor han bruker de forskjellig i de ulike verkene, som inkluderer alt fra samisk mytologi til terrorisme. Kunstneren skildrer både historiske og samtidige samiske forhold, mye på grunn av hans opplevelser om urettferdighet fra statens hold. De utvalgte verkene er representativ for Sunnas kunstnerskap og viser til hva slags politisk kunstner han er. Samisk samtidskunst består av en bred samling med forskjellige stiler og kunstnere, hvor den politiske kunsten og aktivismen trer sterkt fram i det postkoloniale Sápmi.