Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum

Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge noen kjennetegn ved de som handler i Tromsø sentrum og hvilke egenskaper eller attributter ved sentrum de vurderer som viktig. Vi ønsker at våre funn kan bidra til økt innsikt og forståelse for hva som er bestemmende når befolkningen i Tromsø velger sentrum...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nystuen, Elin, Aas, Beate Stang
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2874
_version_ 1829300186340392960
author Nystuen, Elin
Aas, Beate Stang
author_facet Nystuen, Elin
Aas, Beate Stang
author_sort Nystuen, Elin
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge noen kjennetegn ved de som handler i Tromsø sentrum og hvilke egenskaper eller attributter ved sentrum de vurderer som viktig. Vi ønsker at våre funn kan bidra til økt innsikt og forståelse for hva som er bestemmende når befolkningen i Tromsø velger sentrum som handlested. Det teoretiske utgangspunktet har vi hentet fra kjøpsatferdsteori. Vi ønsker å avdekke hvordan tilfredshet oppstår hos den enkelte forbruker, og hvordan kjøpsatferd påvirkes av forbrukerens underliggende kjøpsmotivasjon, og de holdninger forbrukeren har til attributter som kjennetegner handlestedet. Den empiriske testingen av teorien har vi utført som en webbasert spørreundersøkelse via Questback. Vår data er analysert i statistikkprogrammet SPSS. Våre funn viser at det er flest kvinner og yngre, i tillegg til de som bor sentrumsnært, som handler i bysentrum. Våre analyser viser flere signifikante sammenhenger som sammenfaller med eksisterende teori. De sterkeste sammenhengene mellom holdning til attributter og kjøpsatferd gjelder holdning til tilbud og variasjon, bekvemmelighet, samt bystemning og service. Som bidrag til næringslivet har vi spilt inn at det er viktig å utvikle et variert butikk- og vareutvalg i bysentrum, å forsterke bystemningen og tilpasse åpningstidene i butikkene. Over 80 pst av respondentene uttrykker at det er viktig med felles åpningstid i sentrum. Til slutt vil vi nevne at våre respondenter sier at gode parkeringsmuligheter i bysentrum vil bidra til at de fortsatt vil være lojale til å handle i bysentrum.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Bor
Tromsø
geographic_facet Bor
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2874
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2874
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2010 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2010
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2874 2025-04-13T14:27:32+00:00 Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum Nystuen, Elin Aas, Beate Stang 2010-11-15 1247705 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2874 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2874 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 Motivasjon Holdning Kjøpstype Attributter Kjøpsatferd Bysentrum Tromsø STV-3906 Mastergradsoppgave Master thesis 2010 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge noen kjennetegn ved de som handler i Tromsø sentrum og hvilke egenskaper eller attributter ved sentrum de vurderer som viktig. Vi ønsker at våre funn kan bidra til økt innsikt og forståelse for hva som er bestemmende når befolkningen i Tromsø velger sentrum som handlested. Det teoretiske utgangspunktet har vi hentet fra kjøpsatferdsteori. Vi ønsker å avdekke hvordan tilfredshet oppstår hos den enkelte forbruker, og hvordan kjøpsatferd påvirkes av forbrukerens underliggende kjøpsmotivasjon, og de holdninger forbrukeren har til attributter som kjennetegner handlestedet. Den empiriske testingen av teorien har vi utført som en webbasert spørreundersøkelse via Questback. Vår data er analysert i statistikkprogrammet SPSS. Våre funn viser at det er flest kvinner og yngre, i tillegg til de som bor sentrumsnært, som handler i bysentrum. Våre analyser viser flere signifikante sammenhenger som sammenfaller med eksisterende teori. De sterkeste sammenhengene mellom holdning til attributter og kjøpsatferd gjelder holdning til tilbud og variasjon, bekvemmelighet, samt bystemning og service. Som bidrag til næringslivet har vi spilt inn at det er viktig å utvikle et variert butikk- og vareutvalg i bysentrum, å forsterke bystemningen og tilpasse åpningstidene i butikkene. Over 80 pst av respondentene uttrykker at det er viktig med felles åpningstid i sentrum. Til slutt vil vi nevne at våre respondenter sier at gode parkeringsmuligheter i bysentrum vil bidra til at de fortsatt vil være lojale til å handle i bysentrum. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bor ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Motivasjon
Holdning
Kjøpstype
Attributter
Kjøpsatferd
Bysentrum
Tromsø
STV-3906
Nystuen, Elin
Aas, Beate Stang
Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum
title Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum
title_full Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum
title_fullStr Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum
title_full_unstemmed Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum
title_short Kjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum
title_sort kjøpsatferd i tromsø sentrum - en studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrum
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Motivasjon
Holdning
Kjøpstype
Attributter
Kjøpsatferd
Bysentrum
Tromsø
STV-3906
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Motivasjon
Holdning
Kjøpstype
Attributter
Kjøpsatferd
Bysentrum
Tromsø
STV-3906
url https://hdl.handle.net/10037/2874