Lederes påvirkning på ansattes endringsvilje. En kvalitativ studie av ansatte i endring

Endringer er et svært aktuelt tema i dagens organisasjoner, særlig i bankbransjen som til stadighet står overfor bransjeendringer og teknologiske utviklinger. Det skapes dermed forutsetninger for at ledere evner å gjennomføre en suksessfull endring, som i stor grad kan påvirkes av ansattes holdninge...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lødding, Martine, Johansen, Johanne Kristine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27807
Description
Summary:Endringer er et svært aktuelt tema i dagens organisasjoner, særlig i bankbransjen som til stadighet står overfor bransjeendringer og teknologiske utviklinger. Det skapes dermed forutsetninger for at ledere evner å gjennomføre en suksessfull endring, som i stor grad kan påvirkes av ansattes holdninger til endringen. Denne oppgaven undersøker hvordan ansatte opplever og forholder seg til endringer i form av endringsvilje. I tillegg undersøkes det hvordan ansatte blir påvirket av endringsagenten og dens lederatferd gjennom problemstillingen «hvordan kan endringsagentens lederatferd påvirke ansattes endringsvilje i Sparebank 1 Nord-Norge?» Dette blir undersøkt gjennom to forskningsspørsmål; FS1: “hvordan påvirker lederen som endringsagent ansattes endringsvilje?” FS2: “hvordan påvirker lederens lederatferd ansattes endringsvilje?”. Studien legger vekt på å undersøke ansattes perspektiv i endringen, som er et noe manglende perspektiv i eksisterende forskning. I presentasjon av lederatferd er det tatt utgangspunkt i oppgaveorientert og relasjonsorientert lederatferd, samt transformasjonsledelse (Bass & Avolio, 1990; Yukl, Gordon og Taber, 2002). Endringsagenten har blitt beskrevet av teori fra Balugun et al. (2016), nivåer av endringsvilje er beskrevet av Coetsees (1999) rammeverk, samt teori fra Balogun et al. (2016). Det er definert fem ulike nivåer av endringsvilje ansatte kan ha i en endring. I tillegg er det undersøkt ulike oppgaver som er viktige i en endringsprosess. Ved bruk av kvalitativ tilnærming og casestudie med to analyseenheter studeres en endringsprosess i Sparebank 1 Nord-Norge. Det er benyttet dybdeintervjuer av to avdelingsledere og syv ansatte for å undersøke sammenhenger mellom rollen som endringsagent, lederatferd og endringsvilje. Studiens hovedfunn er sammenhenger mellom type lederatferd og utførelsen av oppgaver knyttet til rollen som endringsagent. Hvilken lederatferd som identifiseres i størst grad legger grunnlaget for hvor effektivt lederen utfører oppgaver som endringsagent. I denne ...