Bidrar prosjektarbeid til organisatorisk læring?

Studien er en kvalitativ casestudie av organisatorisk læring fra tre prosjektprosesser ved Juridisk fakultetet, UiT Norges arktiske universitet. For å få innsikt i særtrekk ved prosjekter som stimulerer til læring, hva som kjennetegner denne læringen og hvordan individuelle og kollektive læringspros...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korsnes, Lena
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27170
Description
Summary:Studien er en kvalitativ casestudie av organisatorisk læring fra tre prosjektprosesser ved Juridisk fakultetet, UiT Norges arktiske universitet. For å få innsikt i særtrekk ved prosjekter som stimulerer til læring, hva som kjennetegner denne læringen og hvordan individuelle og kollektive læringsprosesser i en organisasjon styrkes gjennom prosjektarbeid, er teori om prosjekter og organisatorisk læring benyttet. Teoretiske innfallsvinkler på læring og perspektiver som forklarer læring i og av prosjekt er benyttet som teoretisk ramme. Teoretiske rammeverk for kunnskapsdeling og læring er også brukt i analysen av individuelle og kollektive læringsprosesser i organisasjoner. Studien bidrar med to funn. Først at prosjekter bidrar til organisatorisk læring på bakgrunn av sine særtrekk. Videre gir studien innsikt i hvordan prosjekter også muliggjør og bidrar til økt refleksjon i sosialt felleskap med andre der læring skjer gjennom felles fortolkningsprosesser. Gjennom å tilrettelegge for innsiktsprosesser for individuell læring og utvikling av felles forståelser, bidrar prosjekter til læring i en organisasjon.