Bidrar prosjektarbeid til organisatorisk læring?
Studien er en kvalitativ casestudie av organisatorisk læring fra tre prosjektprosesser ved Juridisk fakultetet, UiT Norges arktiske universitet. For å få innsikt i særtrekk ved prosjekter som stimulerer til læring, hva som kjennetegner denne læringen og hvordan individuelle og kollektive læringspros...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27170 |
Summary: | Studien er en kvalitativ casestudie av organisatorisk læring fra tre prosjektprosesser ved Juridisk fakultetet, UiT Norges arktiske universitet. For å få innsikt i særtrekk ved prosjekter som stimulerer til læring, hva som kjennetegner denne læringen og hvordan individuelle og kollektive læringsprosesser i en organisasjon styrkes gjennom prosjektarbeid, er teori om prosjekter og organisatorisk læring benyttet. Teoretiske innfallsvinkler på læring og perspektiver som forklarer læring i og av prosjekt er benyttet som teoretisk ramme. Teoretiske rammeverk for kunnskapsdeling og læring er også brukt i analysen av individuelle og kollektive læringsprosesser i organisasjoner. Studien bidrar med to funn. Først at prosjekter bidrar til organisatorisk læring på bakgrunn av sine særtrekk. Videre gir studien innsikt i hvordan prosjekter også muliggjør og bidrar til økt refleksjon i sosialt felleskap med andre der læring skjer gjennom felles fortolkningsprosesser. Gjennom å tilrettelegge for innsiktsprosesser for individuell læring og utvikling av felles forståelser, bidrar prosjekter til læring i en organisasjon. |
---|