Bærekraft i strategi og virksomhetsstyring

Formålet med denne masteroppgaven er å utvide forståelsen av integrering av bærekraft i strategi og virksomhetsstyring. Mange bedrifters tiltak og aktiviteter knyttet til bærekraft er for små og fortsatt i pilotstadiet. Måten bedriftene jobber på for å nå målene er påvirket av hvordan myndighetene h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtosu, Ana-Maria
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27116
Description
Summary:Formålet med denne masteroppgaven er å utvide forståelsen av integrering av bærekraft i strategi og virksomhetsstyring. Mange bedrifters tiltak og aktiviteter knyttet til bærekraft er for små og fortsatt i pilotstadiet. Måten bedriftene jobber på for å nå målene er påvirket av hvordan myndighetene har respondert på bransjens ønsker. Bærekraft er det viktigste temaet i vår tid og alle må bidra for å nå FNs 2030- og 2050-agendaen. Gjennom en kvalitativ analyse vil denne oppgaven undersøke hvordan og hvorfor strategi og virksomhetsstyring utformes for å bidra til å oppnå FNs bærekraftsmål. Det undersøkes med andre ord hva som er hoved insentivet og drivkraften bak bærekraft i bedriftene. Oppgaven er basert på svar fra seks ulike bedrifter i ulike bransjer i Troms og Finnmark. Informantene er ledere og ansatte med ansvarsområder på bærekraft og miljø. Oppgavens problemstilling er: Hvordan og hvorfor integrere bærekraft? Aspekter som er av betydning til problemstillingen er bedriftenes vektlegging av interessentens krav til bærekraft og strategisk posisjonering. Oppgaven forsøker å gradere bedriftenes strategiske posisjonering i inside out- og outside in tilnærming. Dette ble vurdert ut ifra følgende kriterier: kunder, myndighetene, omdømme og egne kapabiliteter og ressurser. Oppgaven kartlegger hvorvidt integrering av bærekraft er tvingende-, mimetisk- eller normativ isomorfisme. Strategi realiseres gjennom virksomhetsstyring ved bruk av virkemidlene kultur, målstyring og administrativ styring. Funn viser at initiering av strategiarbeid starter først internt i bedriften etter initiativ fra ledelsen og styret hvor de tilbakeliggende årsakene er press fra interessentene. Majoriteten av bedriftene har en outside in tilnærming til posisjonering i forhold til kundene. Myndighetskravene utgjør en outside in tilnærming i bedriftene, men det har i liten grad betydning for bedriftenes strategi per dags dato. Det forventes av bedriftene at myndighetskravene vil øke og de posisjonerer seg allerede i dag for de fremtidige ...