Læring etter en krise i en kommune
Samfunnet vårt er konstant under endringer og klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Klimaendringer vil kunne fører til naturkatastrofer som utartes til å bli krise i en kommune. Vi har allerede sett at flere kommuner har blitt rammet av alvorlige flomhendelser det siste tiåret. Kli...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/26617 |
_version_ | 1829311823414820864 |
---|---|
author | Berntsen, Anders Tangen |
author_facet | Berntsen, Anders Tangen |
author_sort | Berntsen, Anders Tangen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Samfunnet vårt er konstant under endringer og klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Klimaendringer vil kunne fører til naturkatastrofer som utartes til å bli krise i en kommune. Vi har allerede sett at flere kommuner har blitt rammet av alvorlige flomhendelser det siste tiåret. Klimaframskrivninger tilsier at kommuner på Vestlandet, Sør-Norge og Nordland vil kunne bli rammet av flere alvorlige flomhendelser det kommende århundre, så vil det være nødvendig for kommunene å bruke erfaringene fra tidligere flomhendelsen for å forberede seg på fremtidige flomhendelser. Dette fordrer at kommunen søker aktivt etter nye løsninger gjennom læring. Læringen som kommunen potensielt oppnår vil kunne bidra til å forhindre-, redusere alvorlighetsgraden og forbedre responsen for flomhendelser. Samtidig viser forskning at det kan være utfordrende for en organisasjon å lære etter en krise. Det eksisterer fasilitatorer for læring, men også inhibitorer som kan forhindre læring. Det har også blitt gjennomført mindre empiriske forskning på læring fra kriser. Denne studien har derfor som mål å belyse temaet ytterligere I denne studien undersøkes flomhendelsen på Vestlandet i 2014 og læringen til etter krisen i en av kommunene som ble rammet. Problemstillingen til studien er: Hvordan lærer kommuner etter kriser? For å besvare problemstillingen har det teoretiske rammeverket for organisatorisk læring og læring fra kriser blitt benyttet, mens metodiske har det blitt benyttet en kvalitativ casestudie. Det empiriske grunnlaget basers på primærdata fra semistrukturerte intervju med fire informanter fra kommunen og sekundærdata er fra offentlig tilgjengelig dokumentert. Studien konkluderer med at kommuner vil kunne lærer gjennom å bruke ulike arenaer og prosesser som har et fokus på læring. For at kommuner skal kunne lære er det nødvendig at de tilegner seg erfaring og identifiserer læringspunkter, og legge disse til grunn for endring i organisatorisk prosedyrer og atferd. Ved å implementere læringspunktene vil kommunen ... |
format | Master Thesis |
genre | Nordland Nordland Nordland |
genre_facet | Nordland Nordland Nordland |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26617 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/26617 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2022 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26617 2025-04-13T14:23:09+00:00 Læring etter en krise i en kommune Berntsen, Anders Tangen 2022-06-01 https://hdl.handle.net/10037/26617 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26617 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 SVF-3920 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Samfunnet vårt er konstant under endringer og klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Klimaendringer vil kunne fører til naturkatastrofer som utartes til å bli krise i en kommune. Vi har allerede sett at flere kommuner har blitt rammet av alvorlige flomhendelser det siste tiåret. Klimaframskrivninger tilsier at kommuner på Vestlandet, Sør-Norge og Nordland vil kunne bli rammet av flere alvorlige flomhendelser det kommende århundre, så vil det være nødvendig for kommunene å bruke erfaringene fra tidligere flomhendelsen for å forberede seg på fremtidige flomhendelser. Dette fordrer at kommunen søker aktivt etter nye løsninger gjennom læring. Læringen som kommunen potensielt oppnår vil kunne bidra til å forhindre-, redusere alvorlighetsgraden og forbedre responsen for flomhendelser. Samtidig viser forskning at det kan være utfordrende for en organisasjon å lære etter en krise. Det eksisterer fasilitatorer for læring, men også inhibitorer som kan forhindre læring. Det har også blitt gjennomført mindre empiriske forskning på læring fra kriser. Denne studien har derfor som mål å belyse temaet ytterligere I denne studien undersøkes flomhendelsen på Vestlandet i 2014 og læringen til etter krisen i en av kommunene som ble rammet. Problemstillingen til studien er: Hvordan lærer kommuner etter kriser? For å besvare problemstillingen har det teoretiske rammeverket for organisatorisk læring og læring fra kriser blitt benyttet, mens metodiske har det blitt benyttet en kvalitativ casestudie. Det empiriske grunnlaget basers på primærdata fra semistrukturerte intervju med fire informanter fra kommunen og sekundærdata er fra offentlig tilgjengelig dokumentert. Studien konkluderer med at kommuner vil kunne lærer gjennom å bruke ulike arenaer og prosesser som har et fokus på læring. For at kommuner skal kunne lære er det nødvendig at de tilegner seg erfaring og identifiserer læringspunkter, og legge disse til grunn for endring i organisatorisk prosedyrer og atferd. Ved å implementere læringspunktene vil kommunen ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | SVF-3920 Berntsen, Anders Tangen Læring etter en krise i en kommune |
title | Læring etter en krise i en kommune |
title_full | Læring etter en krise i en kommune |
title_fullStr | Læring etter en krise i en kommune |
title_full_unstemmed | Læring etter en krise i en kommune |
title_short | Læring etter en krise i en kommune |
title_sort | læring etter en krise i en kommune |
topic | SVF-3920 |
topic_facet | SVF-3920 |
url | https://hdl.handle.net/10037/26617 |