Læring etter en krise i en kommune

Samfunnet vårt er konstant under endringer og klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Klimaendringer vil kunne fører til naturkatastrofer som utartes til å bli krise i en kommune. Vi har allerede sett at flere kommuner har blitt rammet av alvorlige flomhendelser det siste tiåret. Kli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berntsen, Anders Tangen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26617
_version_ 1829311823414820864
author Berntsen, Anders Tangen
author_facet Berntsen, Anders Tangen
author_sort Berntsen, Anders Tangen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Samfunnet vårt er konstant under endringer og klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Klimaendringer vil kunne fører til naturkatastrofer som utartes til å bli krise i en kommune. Vi har allerede sett at flere kommuner har blitt rammet av alvorlige flomhendelser det siste tiåret. Klimaframskrivninger tilsier at kommuner på Vestlandet, Sør-Norge og Nordland vil kunne bli rammet av flere alvorlige flomhendelser det kommende århundre, så vil det være nødvendig for kommunene å bruke erfaringene fra tidligere flomhendelsen for å forberede seg på fremtidige flomhendelser. Dette fordrer at kommunen søker aktivt etter nye løsninger gjennom læring. Læringen som kommunen potensielt oppnår vil kunne bidra til å forhindre-, redusere alvorlighetsgraden og forbedre responsen for flomhendelser. Samtidig viser forskning at det kan være utfordrende for en organisasjon å lære etter en krise. Det eksisterer fasilitatorer for læring, men også inhibitorer som kan forhindre læring. Det har også blitt gjennomført mindre empiriske forskning på læring fra kriser. Denne studien har derfor som mål å belyse temaet ytterligere I denne studien undersøkes flomhendelsen på Vestlandet i 2014 og læringen til etter krisen i en av kommunene som ble rammet. Problemstillingen til studien er: Hvordan lærer kommuner etter kriser? For å besvare problemstillingen har det teoretiske rammeverket for organisatorisk læring og læring fra kriser blitt benyttet, mens metodiske har det blitt benyttet en kvalitativ casestudie. Det empiriske grunnlaget basers på primærdata fra semistrukturerte intervju med fire informanter fra kommunen og sekundærdata er fra offentlig tilgjengelig dokumentert. Studien konkluderer med at kommuner vil kunne lærer gjennom å bruke ulike arenaer og prosesser som har et fokus på læring. For at kommuner skal kunne lære er det nødvendig at de tilegner seg erfaring og identifiserer læringspunkter, og legge disse til grunn for endring i organisatorisk prosedyrer og atferd. Ved å implementere læringspunktene vil kommunen ...
format Master Thesis
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26617
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/26617
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26617 2025-04-13T14:23:09+00:00 Læring etter en krise i en kommune Berntsen, Anders Tangen 2022-06-01 https://hdl.handle.net/10037/26617 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26617 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 SVF-3920 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Samfunnet vårt er konstant under endringer og klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Klimaendringer vil kunne fører til naturkatastrofer som utartes til å bli krise i en kommune. Vi har allerede sett at flere kommuner har blitt rammet av alvorlige flomhendelser det siste tiåret. Klimaframskrivninger tilsier at kommuner på Vestlandet, Sør-Norge og Nordland vil kunne bli rammet av flere alvorlige flomhendelser det kommende århundre, så vil det være nødvendig for kommunene å bruke erfaringene fra tidligere flomhendelsen for å forberede seg på fremtidige flomhendelser. Dette fordrer at kommunen søker aktivt etter nye løsninger gjennom læring. Læringen som kommunen potensielt oppnår vil kunne bidra til å forhindre-, redusere alvorlighetsgraden og forbedre responsen for flomhendelser. Samtidig viser forskning at det kan være utfordrende for en organisasjon å lære etter en krise. Det eksisterer fasilitatorer for læring, men også inhibitorer som kan forhindre læring. Det har også blitt gjennomført mindre empiriske forskning på læring fra kriser. Denne studien har derfor som mål å belyse temaet ytterligere I denne studien undersøkes flomhendelsen på Vestlandet i 2014 og læringen til etter krisen i en av kommunene som ble rammet. Problemstillingen til studien er: Hvordan lærer kommuner etter kriser? For å besvare problemstillingen har det teoretiske rammeverket for organisatorisk læring og læring fra kriser blitt benyttet, mens metodiske har det blitt benyttet en kvalitativ casestudie. Det empiriske grunnlaget basers på primærdata fra semistrukturerte intervju med fire informanter fra kommunen og sekundærdata er fra offentlig tilgjengelig dokumentert. Studien konkluderer med at kommuner vil kunne lærer gjennom å bruke ulike arenaer og prosesser som har et fokus på læring. For at kommuner skal kunne lære er det nødvendig at de tilegner seg erfaring og identifiserer læringspunkter, og legge disse til grunn for endring i organisatorisk prosedyrer og atferd. Ved å implementere læringspunktene vil kommunen ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle SVF-3920
Berntsen, Anders Tangen
Læring etter en krise i en kommune
title Læring etter en krise i en kommune
title_full Læring etter en krise i en kommune
title_fullStr Læring etter en krise i en kommune
title_full_unstemmed Læring etter en krise i en kommune
title_short Læring etter en krise i en kommune
title_sort læring etter en krise i en kommune
topic SVF-3920
topic_facet SVF-3920
url https://hdl.handle.net/10037/26617