Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker

Denne oppgaven har som formål å vise sammenhengen mellom ulike faktorer som forklarer merkevareverdi. Utgangspunkt for oppgaven er artiklene til Yoo et al (2000), Netemeyer et al(2004) og Keller (2002), som gir en innføring i hvilke merkeelementer som har betydning for merkevareverdi. Selv om intere...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Teibakk, Elvine Mølmen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2009
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2648
_version_ 1829300369352556544
author Teibakk, Elvine Mølmen
author_facet Teibakk, Elvine Mølmen
author_sort Teibakk, Elvine Mølmen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne oppgaven har som formål å vise sammenhengen mellom ulike faktorer som forklarer merkevareverdi. Utgangspunkt for oppgaven er artiklene til Yoo et al (2000), Netemeyer et al(2004) og Keller (2002), som gir en innføring i hvilke merkeelementer som har betydning for merkevareverdi. Selv om interessen er stor for temaet er det gjort lite forskning på hvilke markedsaktiviteter som bygger merkevareverdi. Hovedfokuset har vært merkevareverdi, ikke kildene til dette. Jeg har valgt å rette søkelyset mot butikkens egne merker og produsenteide merker. Jeg vil sammenligne produkter som er utviklet for å dekke samme behov. Deretter vil jeg prøve å forklare hvilke faktorer som påvirker merkevareverdien. Ved å kartlegge disse faktorene vil dette frembringe svært nyttig informasjon som kan benyttes til å differensiere seg fra konkurransen, samt skape konkurransemessige fortrinn. Ved å vite de bakenforliggende faktorene for merkevareverdi, vil bedrifter kunne oppfylle segmentets preferanser på best mulig måte. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er artikkelen ”An examination of selected marketing mix elements and brand equity” (Yoo et al., 2000) og den survey-undersøkelsen de har gjennomført. Videre har de utviklet en analysemodell som er grunnlaget for deres videre forskning. Modellen viser sammenheng mellom faktorer som opplevd kvalitet, merkelojalitet og merkeassosiasjoner. Deres resultater forklarer store deler av hvilke markedselementer som forklarer merkevareverdi og det vil derfor være nyttig å sette min undersøkelse i lys av denne. Dette da de er erfarne forskere på mitt valgte tema og det faktum at de er erfarne i anvendelse av survey-undersøkelser. I tillegg står artikler av Netemeyer et al(2004) og Keller (2002)sentralt, samt annet litteratur på temaet. Undersøkelsene av denne teorien ble utført som en survey-undersøkelse blant studenter ved Universitetet i Tromsø. Til sammen ble det samlet inn 240 valide responser som ble brukt videre i analysene. Jeg benyttet meg av faktor- og reliabilitetsanalyse ...
format Master Thesis
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Keller
Tromsø
geographic_facet Keller
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2648
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-58.406,-58.406,-62.073,-62.073)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2648
op_rights openAccess
Copyright 2009 The Author(s)
publishDate 2009
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2648 2025-04-13T14:27:39+00:00 Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker Teibakk, Elvine Mølmen 2009-11-15 499587 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2648 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2648 openAccess Copyright 2009 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 Butikkens egne merker Produsenteide merker Merkevareverdi Markedsføring BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2009 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne oppgaven har som formål å vise sammenhengen mellom ulike faktorer som forklarer merkevareverdi. Utgangspunkt for oppgaven er artiklene til Yoo et al (2000), Netemeyer et al(2004) og Keller (2002), som gir en innføring i hvilke merkeelementer som har betydning for merkevareverdi. Selv om interessen er stor for temaet er det gjort lite forskning på hvilke markedsaktiviteter som bygger merkevareverdi. Hovedfokuset har vært merkevareverdi, ikke kildene til dette. Jeg har valgt å rette søkelyset mot butikkens egne merker og produsenteide merker. Jeg vil sammenligne produkter som er utviklet for å dekke samme behov. Deretter vil jeg prøve å forklare hvilke faktorer som påvirker merkevareverdien. Ved å kartlegge disse faktorene vil dette frembringe svært nyttig informasjon som kan benyttes til å differensiere seg fra konkurransen, samt skape konkurransemessige fortrinn. Ved å vite de bakenforliggende faktorene for merkevareverdi, vil bedrifter kunne oppfylle segmentets preferanser på best mulig måte. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er artikkelen ”An examination of selected marketing mix elements and brand equity” (Yoo et al., 2000) og den survey-undersøkelsen de har gjennomført. Videre har de utviklet en analysemodell som er grunnlaget for deres videre forskning. Modellen viser sammenheng mellom faktorer som opplevd kvalitet, merkelojalitet og merkeassosiasjoner. Deres resultater forklarer store deler av hvilke markedselementer som forklarer merkevareverdi og det vil derfor være nyttig å sette min undersøkelse i lys av denne. Dette da de er erfarne forskere på mitt valgte tema og det faktum at de er erfarne i anvendelse av survey-undersøkelser. I tillegg står artikler av Netemeyer et al(2004) og Keller (2002)sentralt, samt annet litteratur på temaet. Undersøkelsene av denne teorien ble utført som en survey-undersøkelse blant studenter ved Universitetet i Tromsø. Til sammen ble det samlet inn 240 valide responser som ble brukt videre i analysene. Jeg benyttet meg av faktor- og reliabilitetsanalyse ... Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Keller ENVELOPE(-58.406,-58.406,-62.073,-62.073) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Butikkens egne merker
Produsenteide merker
Merkevareverdi
Markedsføring
BED-3901
Teibakk, Elvine Mølmen
Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
title Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
title_full Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
title_fullStr Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
title_full_unstemmed Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
title_short Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
title_sort merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Butikkens egne merker
Produsenteide merker
Merkevareverdi
Markedsføring
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Butikkens egne merker
Produsenteide merker
Merkevareverdi
Markedsføring
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/2648