Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza
Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tr...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/26191 |
_version_ | 1829300389245091840 |
---|---|
author | Ellefsen, Steinar |
author_facet | Ellefsen, Steinar |
author_sort | Ellefsen, Steinar |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tromsø ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og Norwegian Refugee Council/NRC (Flyktninghjelpen). Programmet er en psykososial intervensjon i en pedagogisk sammenheng basert på en traumefokusert tilnærming og gjennomføres for elever utsatt for traumatisk stress. For elever som deltar i programmet er målet er å forbedre skoleprestasjoner, bedre kapasitet for læring, integrere mestringsteknikker for økt skolefungering og dempe kroniske symptomer på traumatisk stress. Teoridelen i studien er basert på 3 deler; diagnosekriterier for traumer, intervensjon ved kollektive traumer og The Better Learning Program-2. Studiens metodedel beskriver vitenskapsteoretisk perspektiv, kvalitativt forskningsintervju, planlegging, innsamling og organisering av data, etikk, reliabilitet og validitet. I presentasjon av studiens funn benyttes anonymiserte sitater fra intervjuene, som diskuteres i lys av relevant teori. Lærerrollen er studiens overordna kategori, men funn og påfølgende diskusjon baseres på tre underkategorier i tilknytning til lærerrollen: Lærerrollen før og etter oppstart med BLP-2, lærer og elevrelasjoner, personlige endringer i tilknytning til intervensjon med BLP-2. Sentrale funn i første kategori er endringer i lærerrollens innhold, fordi BLP-2 ga kunnskap om traumer og elevenes vansker. I den andre kategorien er funn tilknyttet endring i lærer elevrelasjon ved gjennomføring av intervensjon. Det som ble en positiv forsterker for relasjon var intervensjonens metodikk, ny kunnskap og læreres personlige egenskaper. Lærere benyttet i større grad personlige egenskaper i og utenfor intervensjon, noe som ga et nytt mulighetsrom for å hjelpe elevene psykososialt og faglig. Den tredje kategorien funn tilknyttes læreres ... |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26191 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/26191 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2022 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26191 2025-04-13T14:27:40+00:00 Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza Ellefsen, Steinar 2022-05-03 https://hdl.handle.net/10037/26191 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26191 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Lærerrollen Traumer Psykososial støtte Undervisning PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tromsø ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og Norwegian Refugee Council/NRC (Flyktninghjelpen). Programmet er en psykososial intervensjon i en pedagogisk sammenheng basert på en traumefokusert tilnærming og gjennomføres for elever utsatt for traumatisk stress. For elever som deltar i programmet er målet er å forbedre skoleprestasjoner, bedre kapasitet for læring, integrere mestringsteknikker for økt skolefungering og dempe kroniske symptomer på traumatisk stress. Teoridelen i studien er basert på 3 deler; diagnosekriterier for traumer, intervensjon ved kollektive traumer og The Better Learning Program-2. Studiens metodedel beskriver vitenskapsteoretisk perspektiv, kvalitativt forskningsintervju, planlegging, innsamling og organisering av data, etikk, reliabilitet og validitet. I presentasjon av studiens funn benyttes anonymiserte sitater fra intervjuene, som diskuteres i lys av relevant teori. Lærerrollen er studiens overordna kategori, men funn og påfølgende diskusjon baseres på tre underkategorier i tilknytning til lærerrollen: Lærerrollen før og etter oppstart med BLP-2, lærer og elevrelasjoner, personlige endringer i tilknytning til intervensjon med BLP-2. Sentrale funn i første kategori er endringer i lærerrollens innhold, fordi BLP-2 ga kunnskap om traumer og elevenes vansker. I den andre kategorien er funn tilknyttet endring i lærer elevrelasjon ved gjennomføring av intervensjon. Det som ble en positiv forsterker for relasjon var intervensjonens metodikk, ny kunnskap og læreres personlige egenskaper. Lærere benyttet i større grad personlige egenskaper i og utenfor intervensjon, noe som ga et nytt mulighetsrom for å hjelpe elevene psykososialt og faglig. Den tredje kategorien funn tilknyttes læreres ... Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Lærerrollen Traumer Psykososial støtte Undervisning PED-3901 Ellefsen, Steinar Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza |
title | Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza |
title_full | Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza |
title_fullStr | Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza |
title_full_unstemmed | Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza |
title_short | Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza |
title_sort | læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i gaza |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Lærerrollen Traumer Psykososial støtte Undervisning PED-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Lærerrollen Traumer Psykososial støtte Undervisning PED-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/26191 |