«Om å stå han av!» Sosial tilhørighets betydning for elevenes resiliens og opplevelse av skolefungering, engstelse og ensomhet under Koronapandemien i et selvbestemmelsesperspektiv - En kvantitativ undersøkelse av sosial tilhørighets betydning for å mestre korona og å ivareta deres resiliens

Denne oppgaven er en kvantitativ oppgave som undersøker betydningen sosial tilhørighet har på resiliens og opplevelsen av manglende skolefungering, ensomhet og engstelse under korona blant elever i Tromsøskolen i et selvbestemmelsesperspektiv. Oppgaven er en tversnittstudie med data hentet fra UITS...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johannessen, Vilje Meyer
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26122
Description
Summary:Denne oppgaven er en kvantitativ oppgave som undersøker betydningen sosial tilhørighet har på resiliens og opplevelsen av manglende skolefungering, ensomhet og engstelse under korona blant elever i Tromsøskolen i et selvbestemmelsesperspektiv. Oppgaven er en tversnittstudie med data hentet fra UITS forskningsprosjekt Trivsel i Tromsø 2 som ble hentet inn våren 2021. I disse dataene svarte 1239 elever fordelt på de 6 skolene som deltok. Elever fra 4. til og med 10.trinn deltok i undersøkelsen. Selvbestemmelsesteorien ble utviklet av Deci og Ryan og formulerer at for å ivareta motivasjon og god mental helse og fungering, må individet få oppfylt noen grunnleggende psykologiske behov. Oppgaven ser på betydningen det grunnleggende behovet sosial tilhørighet har på resiliens og elevenes opplevelse av manglende skolefungering, opplevd engstelse og ensomhet. Oppgaven undersøkte om kjønn og alder hadde forklaringskraft på flere av disse variablene. Noen av de viktigste funnene var at sosial tilhørighet påvirket opplevelsen av manglende skolefungering og at alder hadde stor betydning. Studiet avdekket også interessante funn rundt sosial tilhørighet og de sosiale relasjonenes betydning for resiliens, ensomhet og engstelse som direkte strider imot SBT. SBT er likevel en anvendbar teori på noen av de viktigste forholdene rundt motivasjon og læring. Det er behov for ytterligere forskning på sammenhengen mellom SBT og resiliens med et mer egnet måleinstrument designet for SBT sitt begrepsapparat.