Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».

Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lagesen, Monica Irene
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26119
_version_ 1829300167627505664
author Lagesen, Monica Irene
author_facet Lagesen, Monica Irene
author_sort Lagesen, Monica Irene
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnittsundersøkelser tilknyttet den longitudinelle studien «Trivsel i Tromsø» («Well-being in Tromsø»). Med utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø?» har formålet med studien vært å undersøke elevenes egenrapporterte opplevelser av egen situasjon ett år inn i pandemien, og å sammenligne med data innhentet Pre-Covid. Tverrsnittsundersøkelsen «Trivsel i Tromsø 2» ble gjennomført april 2021(n=1239) og sammenlignet med datasett fra «Trivsel i Tromsø» innhentet vår 2017 (n=972). For å svare på problemstillingen ble fire forskningsspørsmål utarbeidet: 1) Hvordan predikerer elevrelasjon skoletrivsel før og under pandemien?, 2) Har det vært en signifikant endring i elevrelasjon og skoletrivsel før og under pandemien?, 3) Hvordan predikerer mobbing skoletrivsel før og under pandemien? og 4) Har det vært en signifikant endring i mobbing før og under pandemien? Undersøkelsen er basert på to ikke-sannsynlighetsutvalg med respondenter tilhørende 4.-5. trinn, 6.-7. trinn og 8.-10.trinn. Ferdig utarbeidede samlevariabler fra Kindl® og «Life in school» ble benyttet for å undersøke skoletrivsel, elevrelasjoner, klassisk og digital mobbing, samt verbal-, fysisk, sosial- og digital trakassering. Deskriptive analyser, samt korrelasjons- og regresjonsanalyser ble gjennomført i SPSS 28.0. Resultatene i undersøkelsen indiker en sterk samvariasjon mellom skoletrivsel og elevrelasjoner, og svak samvariasjon mellom skoletrivsel og mobbing. Hovedfunnene i studien viser en signifikant nedgang i skoletrivsel fra 2017 til 2021 på alle trinn, samt signifikant ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26119
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/26119
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26119 2025-04-13T14:27:32+00:00 Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2». Lagesen, Monica Irene 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/26119 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26119 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3903 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnittsundersøkelser tilknyttet den longitudinelle studien «Trivsel i Tromsø» («Well-being in Tromsø»). Med utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø?» har formålet med studien vært å undersøke elevenes egenrapporterte opplevelser av egen situasjon ett år inn i pandemien, og å sammenligne med data innhentet Pre-Covid. Tverrsnittsundersøkelsen «Trivsel i Tromsø 2» ble gjennomført april 2021(n=1239) og sammenlignet med datasett fra «Trivsel i Tromsø» innhentet vår 2017 (n=972). For å svare på problemstillingen ble fire forskningsspørsmål utarbeidet: 1) Hvordan predikerer elevrelasjon skoletrivsel før og under pandemien?, 2) Har det vært en signifikant endring i elevrelasjon og skoletrivsel før og under pandemien?, 3) Hvordan predikerer mobbing skoletrivsel før og under pandemien? og 4) Har det vært en signifikant endring i mobbing før og under pandemien? Undersøkelsen er basert på to ikke-sannsynlighetsutvalg med respondenter tilhørende 4.-5. trinn, 6.-7. trinn og 8.-10.trinn. Ferdig utarbeidede samlevariabler fra Kindl® og «Life in school» ble benyttet for å undersøke skoletrivsel, elevrelasjoner, klassisk og digital mobbing, samt verbal-, fysisk, sosial- og digital trakassering. Deskriptive analyser, samt korrelasjons- og regresjonsanalyser ble gjennomført i SPSS 28.0. Resultatene i undersøkelsen indiker en sterk samvariasjon mellom skoletrivsel og elevrelasjoner, og svak samvariasjon mellom skoletrivsel og mobbing. Hovedfunnene i studien viser en signifikant nedgang i skoletrivsel fra 2017 til 2021 på alle trinn, samt signifikant ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3903
Lagesen, Monica Irene
Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
title Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
title_full Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
title_fullStr Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
title_full_unstemmed Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
title_short Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
title_sort hvordan har covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i tromsø? en kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «trivsel i tromsø 1 og 2».
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3903
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3903
url https://hdl.handle.net/10037/26119