Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytn...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/26106 |
_version_ | 1829298020291706880 |
---|---|
author | Rendal, Marlene Antonie |
author_facet | Rendal, Marlene Antonie |
author_sort | Rendal, Marlene Antonie |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell samisk mat, etablere leirplass og overnatte utendørs sammen med reindriftsutøverne. Det samiske er i større grad synliggjort både i overordnet del av læreplanen, og i læreplanen i naturfag, hvilket stiller krav til naturfaglæreren. Læreplanen er tydelig på at alle elever skal lære om det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017). I naturfaget formål og sentrale verdier skildres samenes erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen som verdifull, og det er etter 10. trinn formulert ett kompetansemål i naturfag som eksplisitt nevner det samiske, og stiller krav om at elever skal «kunne gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Gjennom kvalitativ metode var målet å få innblikk i elevenes erfaringer i forbindelse med ekskursjonen, deres opplevelse av eget læringsbytte, og hvordan elevene knytter samisk tradisjonell kunnskap opp mot et bærekraftig perspektiv. Innsamlingen av empiri ble gjort gjennom individuelle intervju med tre av elevene som deltok på ekskursjonen. I tillegg har jeg gjort video- og lydopptak underveis ekskursjonen. Analysen i studien baserer seg på empirinære koder og tematiske kategorier. I oppsummerende drøfting og konklusjon kommer det frem at elevene opplever å sitte igjen med ny naturfaglig kunnskap, innsikt i samiske tradisjonelle kunnskaper og samisk kultur, erfaringer tilknyttet naturopplevelser, bevissthet rundt betydningen av natursyn, i tillegg til at å ha utviklet en større respekt for naturen og den ... |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Sitte Verdier |
geographic_facet | Sitte Verdier |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26106 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(127.155,127.155,63.932,63.932) ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/26106 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2022 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26106 2025-04-13T14:26:35+00:00 Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta Rendal, Marlene Antonie 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/26106 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26106 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LER-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell samisk mat, etablere leirplass og overnatte utendørs sammen med reindriftsutøverne. Det samiske er i større grad synliggjort både i overordnet del av læreplanen, og i læreplanen i naturfag, hvilket stiller krav til naturfaglæreren. Læreplanen er tydelig på at alle elever skal lære om det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017). I naturfaget formål og sentrale verdier skildres samenes erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen som verdifull, og det er etter 10. trinn formulert ett kompetansemål i naturfag som eksplisitt nevner det samiske, og stiller krav om at elever skal «kunne gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Gjennom kvalitativ metode var målet å få innblikk i elevenes erfaringer i forbindelse med ekskursjonen, deres opplevelse av eget læringsbytte, og hvordan elevene knytter samisk tradisjonell kunnskap opp mot et bærekraftig perspektiv. Innsamlingen av empiri ble gjort gjennom individuelle intervju med tre av elevene som deltok på ekskursjonen. I tillegg har jeg gjort video- og lydopptak underveis ekskursjonen. Analysen i studien baserer seg på empirinære koder og tematiske kategorier. I oppsummerende drøfting og konklusjon kommer det frem at elevene opplever å sitte igjen med ny naturfaglig kunnskap, innsikt i samiske tradisjonelle kunnskaper og samisk kultur, erfaringer tilknyttet naturopplevelser, bevissthet rundt betydningen av natursyn, i tillegg til at å ha utviklet en større respekt for naturen og den ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitte ENVELOPE(127.155,127.155,63.932,63.932) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LER-3905 Rendal, Marlene Antonie Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta |
title | Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta |
title_full | Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta |
title_fullStr | Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta |
title_full_unstemmed | Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta |
title_short | Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta |
title_sort | naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LER-3905 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LER-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/26106 |