Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta

Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rendal, Marlene Antonie
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26106
_version_ 1829298020291706880
author Rendal, Marlene Antonie
author_facet Rendal, Marlene Antonie
author_sort Rendal, Marlene Antonie
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell samisk mat, etablere leirplass og overnatte utendørs sammen med reindriftsutøverne. Det samiske er i større grad synliggjort både i overordnet del av læreplanen, og i læreplanen i naturfag, hvilket stiller krav til naturfaglæreren. Læreplanen er tydelig på at alle elever skal lære om det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017). I naturfaget formål og sentrale verdier skildres samenes erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen som verdifull, og det er etter 10. trinn formulert ett kompetansemål i naturfag som eksplisitt nevner det samiske, og stiller krav om at elever skal «kunne gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Gjennom kvalitativ metode var målet å få innblikk i elevenes erfaringer i forbindelse med ekskursjonen, deres opplevelse av eget læringsbytte, og hvordan elevene knytter samisk tradisjonell kunnskap opp mot et bærekraftig perspektiv. Innsamlingen av empiri ble gjort gjennom individuelle intervju med tre av elevene som deltok på ekskursjonen. I tillegg har jeg gjort video- og lydopptak underveis ekskursjonen. Analysen i studien baserer seg på empirinære koder og tematiske kategorier. I oppsummerende drøfting og konklusjon kommer det frem at elevene opplever å sitte igjen med ny naturfaglig kunnskap, innsikt i samiske tradisjonelle kunnskaper og samisk kultur, erfaringer tilknyttet naturopplevelser, bevissthet rundt betydningen av natursyn, i tillegg til at å ha utviklet en større respekt for naturen og den ...
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Sitte
Verdier
geographic_facet Sitte
Verdier
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26106
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(127.155,127.155,63.932,63.932)
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/26106
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26106 2025-04-13T14:26:35+00:00 Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta Rendal, Marlene Antonie 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/26106 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26106 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LER-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell samisk mat, etablere leirplass og overnatte utendørs sammen med reindriftsutøverne. Det samiske er i større grad synliggjort både i overordnet del av læreplanen, og i læreplanen i naturfag, hvilket stiller krav til naturfaglæreren. Læreplanen er tydelig på at alle elever skal lære om det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017). I naturfaget formål og sentrale verdier skildres samenes erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen som verdifull, og det er etter 10. trinn formulert ett kompetansemål i naturfag som eksplisitt nevner det samiske, og stiller krav om at elever skal «kunne gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Gjennom kvalitativ metode var målet å få innblikk i elevenes erfaringer i forbindelse med ekskursjonen, deres opplevelse av eget læringsbytte, og hvordan elevene knytter samisk tradisjonell kunnskap opp mot et bærekraftig perspektiv. Innsamlingen av empiri ble gjort gjennom individuelle intervju med tre av elevene som deltok på ekskursjonen. I tillegg har jeg gjort video- og lydopptak underveis ekskursjonen. Analysen i studien baserer seg på empirinære koder og tematiske kategorier. I oppsummerende drøfting og konklusjon kommer det frem at elevene opplever å sitte igjen med ny naturfaglig kunnskap, innsikt i samiske tradisjonelle kunnskaper og samisk kultur, erfaringer tilknyttet naturopplevelser, bevissthet rundt betydningen av natursyn, i tillegg til at å ha utviklet en større respekt for naturen og den ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitte ENVELOPE(127.155,127.155,63.932,63.932) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
Rendal, Marlene Antonie
Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
title Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
title_full Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
title_fullStr Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
title_full_unstemmed Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
title_short Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
title_sort naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
url https://hdl.handle.net/10037/26106