Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta

Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rendal, Marlene Antonie
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26106
Description
Summary:Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell samisk mat, etablere leirplass og overnatte utendørs sammen med reindriftsutøverne. Det samiske er i større grad synliggjort både i overordnet del av læreplanen, og i læreplanen i naturfag, hvilket stiller krav til naturfaglæreren. Læreplanen er tydelig på at alle elever skal lære om det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017). I naturfaget formål og sentrale verdier skildres samenes erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen som verdifull, og det er etter 10. trinn formulert ett kompetansemål i naturfag som eksplisitt nevner det samiske, og stiller krav om at elever skal «kunne gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Gjennom kvalitativ metode var målet å få innblikk i elevenes erfaringer i forbindelse med ekskursjonen, deres opplevelse av eget læringsbytte, og hvordan elevene knytter samisk tradisjonell kunnskap opp mot et bærekraftig perspektiv. Innsamlingen av empiri ble gjort gjennom individuelle intervju med tre av elevene som deltok på ekskursjonen. I tillegg har jeg gjort video- og lydopptak underveis ekskursjonen. Analysen i studien baserer seg på empirinære koder og tematiske kategorier. I oppsummerende drøfting og konklusjon kommer det frem at elevene opplever å sitte igjen med ny naturfaglig kunnskap, innsikt i samiske tradisjonelle kunnskaper og samisk kultur, erfaringer tilknyttet naturopplevelser, bevissthet rundt betydningen av natursyn, i tillegg til at å ha utviklet en større respekt for naturen og den ...