Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbedieht...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/26088 |
_version_ | 1829314474723508224 |
---|---|
author | Hellenes, Fred Even |
author_facet | Hellenes, Fred Even |
author_sort | Hellenes, Fred Even |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ved å intervjue reindriftsutøvere og elever som hadde deltatt på reinsanking. Jeg diskuterer mine funn fra intervjuene, i lys av relevant litteratur rundt samisk tradisjonell kunnskap og naturfagdidaktikk. På bakgrunn av dette foreslår jeg følgende momenter som kan være relevante for undervisning i naturfag om tradisjonell samisk kunnskap. 1. Gjennom praktisk arbeid utendørs med naturbruk, kan elevene få innsikt i samisk tradisjonell kunnskap, samtidig som det kan legges til rette for tilknytning til naturen og nærområdet. I en slik kontekst kan elevene også få inn et bredt spekter av annen naturfaglig kunnskap. 2. Slakting på tradisjonelt, samisk vis, samt bearbeiding av dyret, kan være et utgangspunkt for å lære verdien av å utnytte ressurser effektivt. 3. Normer og verdier i reindriften kan være utgangspunkt for å snakke om å bruke naturen for å livnære seg selv, uten å gjøre store permanente inngrep i naturen. |
format | Master Thesis |
genre | reindrift samisk |
genre_facet | reindrift samisk |
geographic | Dyret Verdier |
geographic_facet | Dyret Verdier |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26088 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309) ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/26088 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2022 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26088 2025-04-13T14:26:05+00:00 Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Hellenes, Fred Even 2022-05-15 https://hdl.handle.net/10037/26088 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26088 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Naturfag Samisk tradisjonell kunnskap Reindrift Bærekraft Árbediehtu Læreplan naturfag Bærekraftig ressursbruk Uteskole LER-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ved å intervjue reindriftsutøvere og elever som hadde deltatt på reinsanking. Jeg diskuterer mine funn fra intervjuene, i lys av relevant litteratur rundt samisk tradisjonell kunnskap og naturfagdidaktikk. På bakgrunn av dette foreslår jeg følgende momenter som kan være relevante for undervisning i naturfag om tradisjonell samisk kunnskap. 1. Gjennom praktisk arbeid utendørs med naturbruk, kan elevene få innsikt i samisk tradisjonell kunnskap, samtidig som det kan legges til rette for tilknytning til naturen og nærområdet. I en slik kontekst kan elevene også få inn et bredt spekter av annen naturfaglig kunnskap. 2. Slakting på tradisjonelt, samisk vis, samt bearbeiding av dyret, kan være et utgangspunkt for å lære verdien av å utnytte ressurser effektivt. 3. Normer og verdier i reindriften kan være utgangspunkt for å snakke om å bruke naturen for å livnære seg selv, uten å gjøre store permanente inngrep i naturen. Master Thesis reindrift samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Dyret ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) |
spellingShingle | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Naturfag Samisk tradisjonell kunnskap Reindrift Bærekraft Árbediehtu Læreplan naturfag Bærekraftig ressursbruk Uteskole LER-3905 Hellenes, Fred Even Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? |
title | Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? |
title_full | Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? |
title_fullStr | Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? |
title_full_unstemmed | Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? |
title_short | Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? |
title_sort | samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? |
topic | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Naturfag Samisk tradisjonell kunnskap Reindrift Bærekraft Árbediehtu Læreplan naturfag Bærekraftig ressursbruk Uteskole LER-3905 |
topic_facet | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Naturfag Samisk tradisjonell kunnskap Reindrift Bærekraft Árbediehtu Læreplan naturfag Bærekraftig ressursbruk Uteskole LER-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/26088 |