Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?

I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbedieht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hellenes, Fred Even
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26088
_version_ 1829314474723508224
author Hellenes, Fred Even
author_facet Hellenes, Fred Even
author_sort Hellenes, Fred Even
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ved å intervjue reindriftsutøvere og elever som hadde deltatt på reinsanking. Jeg diskuterer mine funn fra intervjuene, i lys av relevant litteratur rundt samisk tradisjonell kunnskap og naturfagdidaktikk. På bakgrunn av dette foreslår jeg følgende momenter som kan være relevante for undervisning i naturfag om tradisjonell samisk kunnskap. 1. Gjennom praktisk arbeid utendørs med naturbruk, kan elevene få innsikt i samisk tradisjonell kunnskap, samtidig som det kan legges til rette for tilknytning til naturen og nærområdet. I en slik kontekst kan elevene også få inn et bredt spekter av annen naturfaglig kunnskap. 2. Slakting på tradisjonelt, samisk vis, samt bearbeiding av dyret, kan være et utgangspunkt for å lære verdien av å utnytte ressurser effektivt. 3. Normer og verdier i reindriften kan være utgangspunkt for å snakke om å bruke naturen for å livnære seg selv, uten å gjøre store permanente inngrep i naturen.
format Master Thesis
genre reindrift
samisk
genre_facet reindrift
samisk
geographic Dyret
Verdier
geographic_facet Dyret
Verdier
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26088
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309)
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/26088
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26088 2025-04-13T14:26:05+00:00 Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Hellenes, Fred Even 2022-05-15 https://hdl.handle.net/10037/26088 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26088 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Naturfag Samisk tradisjonell kunnskap Reindrift Bærekraft Árbediehtu Læreplan naturfag Bærekraftig ressursbruk Uteskole LER-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ved å intervjue reindriftsutøvere og elever som hadde deltatt på reinsanking. Jeg diskuterer mine funn fra intervjuene, i lys av relevant litteratur rundt samisk tradisjonell kunnskap og naturfagdidaktikk. På bakgrunn av dette foreslår jeg følgende momenter som kan være relevante for undervisning i naturfag om tradisjonell samisk kunnskap. 1. Gjennom praktisk arbeid utendørs med naturbruk, kan elevene få innsikt i samisk tradisjonell kunnskap, samtidig som det kan legges til rette for tilknytning til naturen og nærområdet. I en slik kontekst kan elevene også få inn et bredt spekter av annen naturfaglig kunnskap. 2. Slakting på tradisjonelt, samisk vis, samt bearbeiding av dyret, kan være et utgangspunkt for å lære verdien av å utnytte ressurser effektivt. 3. Normer og verdier i reindriften kan være utgangspunkt for å snakke om å bruke naturen for å livnære seg selv, uten å gjøre store permanente inngrep i naturen. Master Thesis reindrift samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Dyret ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
spellingShingle VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480
Naturfag
Samisk tradisjonell kunnskap
Reindrift
Bærekraft
Árbediehtu
Læreplan naturfag
Bærekraftig ressursbruk
Uteskole
LER-3905
Hellenes, Fred Even
Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
title Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
title_full Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
title_fullStr Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
title_full_unstemmed Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
title_short Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
title_sort samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
topic VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480
Naturfag
Samisk tradisjonell kunnskap
Reindrift
Bærekraft
Árbediehtu
Læreplan naturfag
Bærekraftig ressursbruk
Uteskole
LER-3905
topic_facet VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480
Naturfag
Samisk tradisjonell kunnskap
Reindrift
Bærekraft
Árbediehtu
Læreplan naturfag
Bærekraftig ressursbruk
Uteskole
LER-3905
url https://hdl.handle.net/10037/26088