Holdninger til nynorsk som sidemål

I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt holdningene til nynorsk som sidemål blant elever på 9. og 10. trinn i kyststrøkene i Finnmark. Problemstillingen min er: Hvordan kan norsklærere påvirke elevenes holdninger til nynorsk som sidemål? For å få svar på problemstillingen, har jeg brukt metode...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nilsen, Ina Elisabeth Berg
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Bor
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26082
Description
Summary:I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt holdningene til nynorsk som sidemål blant elever på 9. og 10. trinn i kyststrøkene i Finnmark. Problemstillingen min er: Hvordan kan norsklærere påvirke elevenes holdninger til nynorsk som sidemål? For å få svar på problemstillingen, har jeg brukt metodene spørreundersøkelse og fokusgruppeintervju. Spørreundersøkelsen ble gjennomført med et utvalg elever og lærere, og fokusgruppeintervjuet med 6 elever bygget på denne spørreundersøkelsen. Jeg har ikke funnet noen negative språklige ideologier blant elevene mot nynorskbrukeren eller språket nynorsk, og elevene mener vi må skille mellom holdningene til nynorsk som skriftspråk, og nynorsk som sidemål. De negative holdningene de har, er rettet mot nynorsk som sidemål, som kan komme av sidemålsundervisningen. Elevene savner gode begrunnelser for hvorfor de skal lære nynorsk på skolen, og mener begrunnelser, varierte undervisningsopplegg, egen arbeidsinnsats og motiverte og motiverende lærere er de viktigste faktorene for at de skal lære seg å lese og skrive nynorsk. Å videreformidle de språklige og kognitive fordelene ved å lære seg sidemålet på skolen, samt bruke kystfinnmarksdialekten som støtte i nynorskundervisningen, kan påvirke ferdighetene og holdningene elevene har til nynorsk som sidemål. Elevene i intervjuet påpeker at å lære seg samisk har større verdi enn å lære seg nynorsk fordi vi bor i et område med nær tilknytning til det samiske.