Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk

På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gleditsch, Gabriel, Sønvisen, Hanna Eline
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26057
_version_ 1829298024281538560
author Gleditsch, Gabriel
Sønvisen, Hanna Eline
author_facet Gleditsch, Gabriel
Sønvisen, Hanna Eline
author_sort Gleditsch, Gabriel
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Problemstillingen er konkretisert gjennom fire forskningsspørsmål: (1) Hvordan representeres ulike samiske språk og den samiske språkhistorien i læreverkene? (2) Hvordan er utvalget av bilder i læreverkene med på å fremstille samiske tema? (3) Hva slags samiske verbaltekster blir inkludert i læreverkene? og (4) Hvilke typer oppgaver er tilknyttet tekstene med samiske tema, og hva slags formål gjenspeiles i oppgavenes utforming? Vår analyse viser at samiske tema tildeles en begrenset plass i alle fire læreverkene, både når det gjelder verbaltekster, bilder og oppgaver. Gyldendal skiller seg ut som det forlaget som vier mest plass til samisk innhold. En gjennomgående tendens er likevel at det samiske fremstilles som én del av mangfoldet i Norge, samtidig som kompleksiteten og nyansene innenfor samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i liten grad tematiseres. Videre synliggjør analysen av læreverkene noen konkurrende diskurser tilknyttet samiske tema. Disse diskursene bærer preg av både indigenisering, fravær og inkludering, hvor sistnevnte står sterkest. Dermed har vi grunnlag for å si at læremiddelforlagene helt klart tillegger samiske tema verdi i opplæringen, men at det samiske innholdet som inkluderes i enkelte tilfeller har et potensial for forbedring. Disse funnene viser et behov for en mer nyansert og virkelighetsnær fremstilling av samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i læreverkene, samt at de i større grad trekker samiske perspektiver inn i en bredere sammenheng. Samtidig blir det tydelig at lærere i skolen må ha kompetanse til å oppdage, nyansere og fylle kunnskapshull ...
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Damm
geographic_facet Damm
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26057
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(162.617,162.617,-82.600,-82.600)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/26057
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26057 2025-04-13T14:26:35+00:00 Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk Gleditsch, Gabriel Sønvisen, Hanna Eline 2022-05-15 https://hdl.handle.net/10037/26057 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26057 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Lærebokanalyse lærebokforskning kritisk diskursanalyse diskurs samer samiske tema samiske forhold LER-3901 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Problemstillingen er konkretisert gjennom fire forskningsspørsmål: (1) Hvordan representeres ulike samiske språk og den samiske språkhistorien i læreverkene? (2) Hvordan er utvalget av bilder i læreverkene med på å fremstille samiske tema? (3) Hva slags samiske verbaltekster blir inkludert i læreverkene? og (4) Hvilke typer oppgaver er tilknyttet tekstene med samiske tema, og hva slags formål gjenspeiles i oppgavenes utforming? Vår analyse viser at samiske tema tildeles en begrenset plass i alle fire læreverkene, både når det gjelder verbaltekster, bilder og oppgaver. Gyldendal skiller seg ut som det forlaget som vier mest plass til samisk innhold. En gjennomgående tendens er likevel at det samiske fremstilles som én del av mangfoldet i Norge, samtidig som kompleksiteten og nyansene innenfor samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i liten grad tematiseres. Videre synliggjør analysen av læreverkene noen konkurrende diskurser tilknyttet samiske tema. Disse diskursene bærer preg av både indigenisering, fravær og inkludering, hvor sistnevnte står sterkest. Dermed har vi grunnlag for å si at læremiddelforlagene helt klart tillegger samiske tema verdi i opplæringen, men at det samiske innholdet som inkluderes i enkelte tilfeller har et potensial for forbedring. Disse funnene viser et behov for en mer nyansert og virkelighetsnær fremstilling av samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i læreverkene, samt at de i større grad trekker samiske perspektiver inn i en bredere sammenheng. Samtidig blir det tydelig at lærere i skolen må ha kompetanse til å oppdage, nyansere og fylle kunnskapshull ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Damm ENVELOPE(162.617,162.617,-82.600,-82.600)
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
Lærebokanalyse
lærebokforskning
kritisk diskursanalyse
diskurs
samer
samiske tema
samiske forhold
LER-3901
Gleditsch, Gabriel
Sønvisen, Hanna Eline
Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
title Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
title_full Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
title_fullStr Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
title_full_unstemmed Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
title_short Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
title_sort representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
topic VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
Lærebokanalyse
lærebokforskning
kritisk diskursanalyse
diskurs
samer
samiske tema
samiske forhold
LER-3901
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
Lærebokanalyse
lærebokforskning
kritisk diskursanalyse
diskurs
samer
samiske tema
samiske forhold
LER-3901
url https://hdl.handle.net/10037/26057