Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk
På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/26057 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26057 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26057 2023-05-15T18:14:55+02:00 Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk Gleditsch, Gabriel Sønvisen, Hanna Eline 2022-05-15 https://hdl.handle.net/10037/26057 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26057 Copyright 2022 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Lærebokanalyse lærebokforskning kritisk diskursanalyse diskurs samer samiske tema samiske forhold LER-3901 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2022-08-10T23:00:01Z På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Problemstillingen er konkretisert gjennom fire forskningsspørsmål: (1) Hvordan representeres ulike samiske språk og den samiske språkhistorien i læreverkene? (2) Hvordan er utvalget av bilder i læreverkene med på å fremstille samiske tema? (3) Hva slags samiske verbaltekster blir inkludert i læreverkene? og (4) Hvilke typer oppgaver er tilknyttet tekstene med samiske tema, og hva slags formål gjenspeiles i oppgavenes utforming? Vår analyse viser at samiske tema tildeles en begrenset plass i alle fire læreverkene, både når det gjelder verbaltekster, bilder og oppgaver. Gyldendal skiller seg ut som det forlaget som vier mest plass til samisk innhold. En gjennomgående tendens er likevel at det samiske fremstilles som én del av mangfoldet i Norge, samtidig som kompleksiteten og nyansene innenfor samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i liten grad tematiseres. Videre synliggjør analysen av læreverkene noen konkurrende diskurser tilknyttet samiske tema. Disse diskursene bærer preg av både indigenisering, fravær og inkludering, hvor sistnevnte står sterkest. Dermed har vi grunnlag for å si at læremiddelforlagene helt klart tillegger samiske tema verdi i opplæringen, men at det samiske innholdet som inkluderes i enkelte tilfeller har et potensial for forbedring. Disse funnene viser et behov for en mer nyansert og virkelighetsnær fremstilling av samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i læreverkene, samt at de i større grad trekker samiske perspektiver inn i en bredere sammenheng. Samtidig blir det tydelig at lærere i skolen må ha kompetanse til å oppdage, nyansere og fylle kunnskapshull ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Damm ENVELOPE(162.617,162.617,-82.600,-82.600) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Lærebokanalyse lærebokforskning kritisk diskursanalyse diskurs samer samiske tema samiske forhold LER-3901 |
spellingShingle |
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Lærebokanalyse lærebokforskning kritisk diskursanalyse diskurs samer samiske tema samiske forhold LER-3901 Gleditsch, Gabriel Sønvisen, Hanna Eline Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk |
topic_facet |
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Lærebokanalyse lærebokforskning kritisk diskursanalyse diskurs samer samiske tema samiske forhold LER-3901 |
description |
På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Problemstillingen er konkretisert gjennom fire forskningsspørsmål: (1) Hvordan representeres ulike samiske språk og den samiske språkhistorien i læreverkene? (2) Hvordan er utvalget av bilder i læreverkene med på å fremstille samiske tema? (3) Hva slags samiske verbaltekster blir inkludert i læreverkene? og (4) Hvilke typer oppgaver er tilknyttet tekstene med samiske tema, og hva slags formål gjenspeiles i oppgavenes utforming? Vår analyse viser at samiske tema tildeles en begrenset plass i alle fire læreverkene, både når det gjelder verbaltekster, bilder og oppgaver. Gyldendal skiller seg ut som det forlaget som vier mest plass til samisk innhold. En gjennomgående tendens er likevel at det samiske fremstilles som én del av mangfoldet i Norge, samtidig som kompleksiteten og nyansene innenfor samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i liten grad tematiseres. Videre synliggjør analysen av læreverkene noen konkurrende diskurser tilknyttet samiske tema. Disse diskursene bærer preg av både indigenisering, fravær og inkludering, hvor sistnevnte står sterkest. Dermed har vi grunnlag for å si at læremiddelforlagene helt klart tillegger samiske tema verdi i opplæringen, men at det samiske innholdet som inkluderes i enkelte tilfeller har et potensial for forbedring. Disse funnene viser et behov for en mer nyansert og virkelighetsnær fremstilling av samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i læreverkene, samt at de i større grad trekker samiske perspektiver inn i en bredere sammenheng. Samtidig blir det tydelig at lærere i skolen må ha kompetanse til å oppdage, nyansere og fylle kunnskapshull ... |
format |
Master Thesis |
author |
Gleditsch, Gabriel Sønvisen, Hanna Eline |
author_facet |
Gleditsch, Gabriel Sønvisen, Hanna Eline |
author_sort |
Gleditsch, Gabriel |
title |
Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk |
title_short |
Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk |
title_full |
Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk |
title_fullStr |
Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk |
title_full_unstemmed |
Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk |
title_sort |
representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/26057 |
long_lat |
ENVELOPE(162.617,162.617,-82.600,-82.600) |
geographic |
Damm |
geographic_facet |
Damm |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/26057 |
op_rights |
Copyright 2022 The Author(s) |
_version_ |
1766187933915676672 |