Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk

På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gleditsch, Gabriel, Sønvisen, Hanna Eline
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26057
Description
Summary:På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Problemstillingen er konkretisert gjennom fire forskningsspørsmål: (1) Hvordan representeres ulike samiske språk og den samiske språkhistorien i læreverkene? (2) Hvordan er utvalget av bilder i læreverkene med på å fremstille samiske tema? (3) Hva slags samiske verbaltekster blir inkludert i læreverkene? og (4) Hvilke typer oppgaver er tilknyttet tekstene med samiske tema, og hva slags formål gjenspeiles i oppgavenes utforming? Vår analyse viser at samiske tema tildeles en begrenset plass i alle fire læreverkene, både når det gjelder verbaltekster, bilder og oppgaver. Gyldendal skiller seg ut som det forlaget som vier mest plass til samisk innhold. En gjennomgående tendens er likevel at det samiske fremstilles som én del av mangfoldet i Norge, samtidig som kompleksiteten og nyansene innenfor samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i liten grad tematiseres. Videre synliggjør analysen av læreverkene noen konkurrende diskurser tilknyttet samiske tema. Disse diskursene bærer preg av både indigenisering, fravær og inkludering, hvor sistnevnte står sterkest. Dermed har vi grunnlag for å si at læremiddelforlagene helt klart tillegger samiske tema verdi i opplæringen, men at det samiske innholdet som inkluderes i enkelte tilfeller har et potensial for forbedring. Disse funnene viser et behov for en mer nyansert og virkelighetsnær fremstilling av samisk språk, identitet, kultur og samfunnsliv i læreverkene, samt at de i større grad trekker samiske perspektiver inn i en bredere sammenheng. Samtidig blir det tydelig at lærere i skolen må ha kompetanse til å oppdage, nyansere og fylle kunnskapshull ...