Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningen...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/25841 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25841 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25841 2023-05-15T17:24:08+02:00 Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen Lian, Olaug S. 2003 https://hdl.handle.net/10037/25841 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø ISM skriftserie Nr. 70, 2003 990404347704702201 0801-017x https://hdl.handle.net/10037/25841 openAccess Copyright 2003 The Author(s) Primary Health Care Patient Satisfaction pasienter primærlege fastlege fastlegereformen lege reform Research report Forskningsrapport 2003 ftunivtroemsoe 2022-08-03T22:59:20Z Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningens og pasientenes opplevelser av kvalitet og tilgjengelighet i primærlegetjenesten endret seg etter innføringen av fastlegeordningen? Hvor store er de geografiske forskjellene i pasientopplevd kvalitet, og hvordan har disse utviklet seg etter innføringen av fastlegeordningen? • Hvilke pasienter er mest fornøyde, og hvorfor er noen pasienter mer fornøyde enn andre? Hva har kontinuitet i lege-pasient relasjonen å si for den pasientopplevde kvaliteten? Hva er pasienttilfredshet egentlig et uttrykk for — kvaliteten på tjenestene eller kjennetegn ved pasientene? I denne rapporten drøftes disse spørsmålene med utgangspunkt i befolkningens egne erfaringer av tjenestetilbudets kvalitet og tilgjengelighet, slik de uttrykkes i to spørreskjemaundersøkelser. Studiene ble gjennomført i 2000 og i 2003, altså henholdsvis ett år før og to år etter at fastlegeordningen ble innført. Skjemaene, totalt 2 000 i hver av studiene, ble sendt til et tilfeldig utvalg av befolkningen i Nord-Norge og på Østlandet, likt fordelt mellom små og store kommuner. Report Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Primary Health Care Patient Satisfaction pasienter primærlege fastlege fastlegereformen lege reform |
spellingShingle |
Primary Health Care Patient Satisfaction pasienter primærlege fastlege fastlegereformen lege reform Lian, Olaug S. Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen |
topic_facet |
Primary Health Care Patient Satisfaction pasienter primærlege fastlege fastlegereformen lege reform |
description |
Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningens og pasientenes opplevelser av kvalitet og tilgjengelighet i primærlegetjenesten endret seg etter innføringen av fastlegeordningen? Hvor store er de geografiske forskjellene i pasientopplevd kvalitet, og hvordan har disse utviklet seg etter innføringen av fastlegeordningen? • Hvilke pasienter er mest fornøyde, og hvorfor er noen pasienter mer fornøyde enn andre? Hva har kontinuitet i lege-pasient relasjonen å si for den pasientopplevde kvaliteten? Hva er pasienttilfredshet egentlig et uttrykk for — kvaliteten på tjenestene eller kjennetegn ved pasientene? I denne rapporten drøftes disse spørsmålene med utgangspunkt i befolkningens egne erfaringer av tjenestetilbudets kvalitet og tilgjengelighet, slik de uttrykkes i to spørreskjemaundersøkelser. Studiene ble gjennomført i 2000 og i 2003, altså henholdsvis ett år før og to år etter at fastlegeordningen ble innført. Skjemaene, totalt 2 000 i hver av studiene, ble sendt til et tilfeldig utvalg av befolkningen i Nord-Norge og på Østlandet, likt fordelt mellom små og store kommuner. |
format |
Report |
author |
Lian, Olaug S. |
author_facet |
Lian, Olaug S. |
author_sort |
Lian, Olaug S. |
title |
Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen |
title_short |
Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen |
title_full |
Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen |
title_fullStr |
Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen |
title_full_unstemmed |
Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen |
title_sort |
pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2003 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/25841 |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_relation |
ISM skriftserie Nr. 70, 2003 990404347704702201 0801-017x https://hdl.handle.net/10037/25841 |
op_rights |
openAccess Copyright 2003 The Author(s) |
_version_ |
1766115012053565440 |