Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen

Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lian, Olaug S.
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2003
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25841
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25841
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25841 2023-05-15T17:24:08+02:00 Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen Lian, Olaug S. 2003 https://hdl.handle.net/10037/25841 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø ISM skriftserie Nr. 70, 2003 990404347704702201 0801-017x https://hdl.handle.net/10037/25841 openAccess Copyright 2003 The Author(s) Primary Health Care Patient Satisfaction pasienter primærlege fastlege fastlegereformen lege reform Research report Forskningsrapport 2003 ftunivtroemsoe 2022-08-03T22:59:20Z Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningens og pasientenes opplevelser av kvalitet og tilgjengelighet i primærlegetjenesten endret seg etter innføringen av fastlegeordningen? Hvor store er de geografiske forskjellene i pasientopplevd kvalitet, og hvordan har disse utviklet seg etter innføringen av fastlegeordningen? • Hvilke pasienter er mest fornøyde, og hvorfor er noen pasienter mer fornøyde enn andre? Hva har kontinuitet i lege-pasient relasjonen å si for den pasientopplevde kvaliteten? Hva er pasienttilfredshet egentlig et uttrykk for — kvaliteten på tjenestene eller kjennetegn ved pasientene? I denne rapporten drøftes disse spørsmålene med utgangspunkt i befolkningens egne erfaringer av tjenestetilbudets kvalitet og tilgjengelighet, slik de uttrykkes i to spørreskjemaundersøkelser. Studiene ble gjennomført i 2000 og i 2003, altså henholdsvis ett år før og to år etter at fastlegeordningen ble innført. Skjemaene, totalt 2 000 i hver av studiene, ble sendt til et tilfeldig utvalg av befolkningen i Nord-Norge og på Østlandet, likt fordelt mellom små og store kommuner. Report Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Primary Health Care
Patient Satisfaction
pasienter
primærlege
fastlege
fastlegereformen
lege
reform
spellingShingle Primary Health Care
Patient Satisfaction
pasienter
primærlege
fastlege
fastlegereformen
lege
reform
Lian, Olaug S.
Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
topic_facet Primary Health Care
Patient Satisfaction
pasienter
primærlege
fastlege
fastlegereformen
lege
reform
description Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningens og pasientenes opplevelser av kvalitet og tilgjengelighet i primærlegetjenesten endret seg etter innføringen av fastlegeordningen? Hvor store er de geografiske forskjellene i pasientopplevd kvalitet, og hvordan har disse utviklet seg etter innføringen av fastlegeordningen? • Hvilke pasienter er mest fornøyde, og hvorfor er noen pasienter mer fornøyde enn andre? Hva har kontinuitet i lege-pasient relasjonen å si for den pasientopplevde kvaliteten? Hva er pasienttilfredshet egentlig et uttrykk for — kvaliteten på tjenestene eller kjennetegn ved pasientene? I denne rapporten drøftes disse spørsmålene med utgangspunkt i befolkningens egne erfaringer av tjenestetilbudets kvalitet og tilgjengelighet, slik de uttrykkes i to spørreskjemaundersøkelser. Studiene ble gjennomført i 2000 og i 2003, altså henholdsvis ett år før og to år etter at fastlegeordningen ble innført. Skjemaene, totalt 2 000 i hver av studiene, ble sendt til et tilfeldig utvalg av befolkningen i Nord-Norge og på Østlandet, likt fordelt mellom små og store kommuner.
format Report
author Lian, Olaug S.
author_facet Lian, Olaug S.
author_sort Lian, Olaug S.
title Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
title_short Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
title_full Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
title_fullStr Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
title_full_unstemmed Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
title_sort pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2003
url https://hdl.handle.net/10037/25841
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation ISM skriftserie Nr. 70, 2003
990404347704702201
0801-017x
https://hdl.handle.net/10037/25841
op_rights openAccess
Copyright 2003 The Author(s)
_version_ 1766115012053565440