Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen

Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lian, Olaug S.
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2003
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25841
Description
Summary:Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste. Hvordan har befolkningens og pasientenes opplevelser av kvalitet og tilgjengelighet i primærlegetjenesten endret seg etter innføringen av fastlegeordningen? Hvor store er de geografiske forskjellene i pasientopplevd kvalitet, og hvordan har disse utviklet seg etter innføringen av fastlegeordningen? • Hvilke pasienter er mest fornøyde, og hvorfor er noen pasienter mer fornøyde enn andre? Hva har kontinuitet i lege-pasient relasjonen å si for den pasientopplevde kvaliteten? Hva er pasienttilfredshet egentlig et uttrykk for — kvaliteten på tjenestene eller kjennetegn ved pasientene? I denne rapporten drøftes disse spørsmålene med utgangspunkt i befolkningens egne erfaringer av tjenestetilbudets kvalitet og tilgjengelighet, slik de uttrykkes i to spørreskjemaundersøkelser. Studiene ble gjennomført i 2000 og i 2003, altså henholdsvis ett år før og to år etter at fastlegeordningen ble innført. Skjemaene, totalt 2 000 i hver av studiene, ble sendt til et tilfeldig utvalg av befolkningen i Nord-Norge og på Østlandet, likt fordelt mellom små og store kommuner.