Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming

Tema for denne masteroppgaven er arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming. Studien omhandler elever med utviklingshemming i videregående skoler, og den tilretteleggingen som gjøres for deres fremtidige arbeidsdeltakelse. Problemstillingen «Hvordan tilrettelegger videregående skole for f...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reinholtsen, Camilla Iselin
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25481
_version_ 1829311764729167872
author Reinholtsen, Camilla Iselin
author_facet Reinholtsen, Camilla Iselin
author_sort Reinholtsen, Camilla Iselin
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tema for denne masteroppgaven er arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming. Studien omhandler elever med utviklingshemming i videregående skoler, og den tilretteleggingen som gjøres for deres fremtidige arbeidsdeltakelse. Problemstillingen «Hvordan tilrettelegger videregående skole for fremtidig arbeidsdeltakelse for elever med utviklingshemming» ble besvart ved bruk av kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjort intervjuer med fem ansatte ved forskjellige videregående skoler i ulike kommuner i Nord-Norge. Litteraturgrunnlaget består av tidligere forskning som omhandler tilrettelegging for fremtidig arbeidsdeltakelse for utviklingshemmede elever ved videregående skole, samt relevant teori om samarbeid og arbeid, i tillegg til offentlige føringer. Hovedformålet med studien er å se på videregående skoles tilrettelegging for at elever med utviklingshemming skal kunne delta i arbeidslivet etter endt skolegang. Studien viser at opplæringen hovedsakelig organiseres på tre forskjellige måter; integrert opplæring, segregert opplæring og en kombinasjon av disse. Opplæringen tilrettelegges på ulike måter med forskjellig innhold. Når det gjelder fremtidig arbeidsdeltakelse er det hovedsakelig tre forskjellige former for arbeid som vurderes som aktuelle for elever med utviklingshemming etter videregående skole; dagsenter, Varig tilrettelagt arbeid (VTA) og ordinære arbeidsplasser. Det samarbeides på ulike måter med forskjellige samarbeidspartnere i forhold til fremtidig arbeidsdeltakelse for elever med utviklingshemming. Funnene mine viser at de videregående skolene i min studie gjør mye bra når det gjelder tilrettelegging for fremtidig arbeidsdeltakelse for elever med utviklingshemming. De organiserer opplæringen på ulike måter med forskjellig innhold ut fra disse elevenes kognitive funksjonsnivå. Skolene har fortrinnsvis en utvidet forståelse av arbeid, men forbereder også elever som etter deres mening kognitivt sett er i stand til det ut fra en tradisjonell forståelse for arbeid. Når det gjelder samarbeid ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25481
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/25481
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25481 2025-04-13T14:23:06+00:00 Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming Reinholtsen, Camilla Iselin 2021-05-18 https://hdl.handle.net/10037/25481 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25481 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 MFMO60 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Tema for denne masteroppgaven er arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming. Studien omhandler elever med utviklingshemming i videregående skoler, og den tilretteleggingen som gjøres for deres fremtidige arbeidsdeltakelse. Problemstillingen «Hvordan tilrettelegger videregående skole for fremtidig arbeidsdeltakelse for elever med utviklingshemming» ble besvart ved bruk av kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjort intervjuer med fem ansatte ved forskjellige videregående skoler i ulike kommuner i Nord-Norge. Litteraturgrunnlaget består av tidligere forskning som omhandler tilrettelegging for fremtidig arbeidsdeltakelse for utviklingshemmede elever ved videregående skole, samt relevant teori om samarbeid og arbeid, i tillegg til offentlige føringer. Hovedformålet med studien er å se på videregående skoles tilrettelegging for at elever med utviklingshemming skal kunne delta i arbeidslivet etter endt skolegang. Studien viser at opplæringen hovedsakelig organiseres på tre forskjellige måter; integrert opplæring, segregert opplæring og en kombinasjon av disse. Opplæringen tilrettelegges på ulike måter med forskjellig innhold. Når det gjelder fremtidig arbeidsdeltakelse er det hovedsakelig tre forskjellige former for arbeid som vurderes som aktuelle for elever med utviklingshemming etter videregående skole; dagsenter, Varig tilrettelagt arbeid (VTA) og ordinære arbeidsplasser. Det samarbeides på ulike måter med forskjellige samarbeidspartnere i forhold til fremtidig arbeidsdeltakelse for elever med utviklingshemming. Funnene mine viser at de videregående skolene i min studie gjør mye bra når det gjelder tilrettelegging for fremtidig arbeidsdeltakelse for elever med utviklingshemming. De organiserer opplæringen på ulike måter med forskjellig innhold ut fra disse elevenes kognitive funksjonsnivå. Skolene har fortrinnsvis en utvidet forståelse av arbeid, men forbereder også elever som etter deres mening kognitivt sett er i stand til det ut fra en tradisjonell forståelse for arbeid. Når det gjelder samarbeid ... Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle MFMO60
Reinholtsen, Camilla Iselin
Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
title Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
title_full Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
title_fullStr Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
title_full_unstemmed Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
title_short Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
title_sort arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
topic MFMO60
topic_facet MFMO60
url https://hdl.handle.net/10037/25481