Tidsbruk ved transport av akutte hjerneslagpasienter med to ulike helikoptertyper

Hjerneslag er en akutt tilstand som rammer omtrent 10 000 nordmenn årlig, rask behandling på sykehus er avgjørende for pasientens videre funksjonsnivå og overlevelse. Luftambulansetransport av denne pasientgruppen er derfor ofte nødvendig, spesielt i Nord-Norge med store avstander og lang vei til sy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knudsen, Kristin Susanne Storøy
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25354
Description
Summary:Hjerneslag er en akutt tilstand som rammer omtrent 10 000 nordmenn årlig, rask behandling på sykehus er avgjørende for pasientens videre funksjonsnivå og overlevelse. Luftambulansetransport av denne pasientgruppen er derfor ofte nødvendig, spesielt i Nord-Norge med store avstander og lang vei til sykehus. UNN HF har to tilhørende helikopterbaser der det brukes ulike helikoptertyper, Agusta Westland 139 (AW 139) og Eurocopter H145 T2 (T2). Det er størrelse, fart og mulighet til å gjøre omlasting av pasient med rotoren i gang som skiller dem i bruk. Formålet med denne oppgaven er å undersøke om det er systematisk forskjell i prehospitaltidsbruk mellom de to helikoptertypene i transport av pasienter med mistenkt hjerneslag. Dette er en retrospektiv kvalitetssikringstudie. Datagrunnlaget er alle helikopteroppdrag der pasienter med mistenkt hjerneslag ble transportert med luftambulanse fra UNN HF og levert til UNN Tromsø, Narvik eller Harstad fra 01.01.2019 til 31.12.2019 under pakkeforløpet slagalarm. Alle journaler ble gjennomgått i LABAS og kontrollert opp mot AMIS: tidspunkt og helikoptertype ble registret i Microsoft Excel. For å undersøke forskjeller i tidsbruk regnet vi ut reaksjonstid og åstedstid på alle oppdrag. For oppdrag med predefinert landingssted så vi også på transporttid fra åsted til UNN Tromsø. Analysene ble gjort i Microsoft Excel og SigmaPlot®.Totalt ble 160 luftambulanseoppdrag inkludert, 90 utført av AW 139 og 70 av T2. Den gjennomsnittlige åstedstiden for AW 139 var 7 minutter og 8 minutter for T2, en signifikant forskjell. Det var ikke signifikant forskjell i reaksjonstid mellom AW 139 og T2, eller transporttid fra predefinert landingssted til UNN Tromsø. Det er ikke grunn til å tro at det er forskjell av betydning i tidsbruk mellom AW 139 og T2 i transport av pasienter med akutt hjerneslag. Det ble kun funnet signifikant forskjell i tidsbruk ved åstedstid der AW 139 brukte 1 minutt kortere tid enn T2. Dette er likevel en såpass liten forskjell at det neppe har betydning for behandling og ...