Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø

Dette er en hovedfagsoppgave. Hovedfokus i oppgaven er hvordan tradisjoner fungerer som kontekster for formidling av kulturelle verdier i et sørsamisk miljø. På bakgrunn av feltarbeid på Sameskolen i Hattfjelldal presenteres kontekster som er sentrale i den sørsamiske kulturen i området. Disse er hi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jernsletten, Jorunn L.
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2000
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2511
_version_ 1829309454112260096
author Jernsletten, Jorunn L.
author_facet Jernsletten, Jorunn L.
author_sort Jernsletten, Jorunn L.
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Dette er en hovedfagsoppgave. Hovedfokus i oppgaven er hvordan tradisjoner fungerer som kontekster for formidling av kulturelle verdier i et sørsamisk miljø. På bakgrunn av feltarbeid på Sameskolen i Hattfjelldal presenteres kontekster som er sentrale i den sørsamiske kulturen i området. Disse er historie, slektskap, gamme-skikker, landskap, reindrift og duedtie (handtverk). I disse kontekstene formidles verdier gjennom en dynamikk mellom innskrevet (språklig) kunnskap og inkorporert (kroppsliggjort) praksis. I oppgaven eksemplifiseres det hvordan verdier som var knyttet til den gamle livsformen basert på selvberging av utmarksressurser i dag idealiseres som forbilledlige tenke- og handlemåter. Den historiske forståelsen gjennomsyrer alle kontekstene, og har nedfelt seg i en kollektiv hovedfortelling. I hovedfortellingen struktureres enkelthendelser til en sammenhengende helhet, som bekrefter et kollektivt verdisyn. Den enkelte innskriver sin livshistorie i den kollektive hovedfortellingen, samtidig som hovedfortellingen virker som et kognitivt mønster over de kulturelle symbolene som individer fortolker seg selv gjennom. Man lever ikke i fortiden, men man bruker fortiden som retningslinje for å holde seg innenfor en kollektiv kulturtradisjon. Teoretisk anvendes det tre utfyllende perspektiver. Filosofen Ricoeur fokuserer på det innskrevnes betydning som symbolspråk for individuell og kollektiv selvfortolkning. Sosialantropologen Ingold fokuserer på den inkorporerte praksis som grunnleggende i formidling av kontekstavhengig, erfaringsbasert kunnskap. Sosialantropologen og hermeneutikeren Connerton fokuserer på det inkorporertes rolle i formidling av en kollektiv hukommelse, og hvordan det innskrevne og det inkorporerte representerer to ulike kunnskapsformer som fungerer ulikt i endringsprosesser i et samfunn. The main focus in the thesis is how traditions function as contexts for transmission of cultural values in a south-saami environment. With a fieldwork at the saami boarding school in Hattfjelldal as ...
format Master Thesis
genre Hattfjelldal
reindrift
saami
genre_facet Hattfjelldal
reindrift
saami
geographic Lever
Verdier
Hattfjelldal
geographic_facet Lever
Verdier
Hattfjelldal
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2511
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
ENVELOPE(13.988,13.988,65.597,65.597)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2511
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2000 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2000
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2511 2025-04-13T14:20:17+00:00 Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø Jernsletten, Jorunn L. 2000-11-20 1185586 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2511 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2511 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2000 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap religionshistorie: 153 VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science religious history: 153 Master thesis Mastergradsoppgave 2000 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Dette er en hovedfagsoppgave. Hovedfokus i oppgaven er hvordan tradisjoner fungerer som kontekster for formidling av kulturelle verdier i et sørsamisk miljø. På bakgrunn av feltarbeid på Sameskolen i Hattfjelldal presenteres kontekster som er sentrale i den sørsamiske kulturen i området. Disse er historie, slektskap, gamme-skikker, landskap, reindrift og duedtie (handtverk). I disse kontekstene formidles verdier gjennom en dynamikk mellom innskrevet (språklig) kunnskap og inkorporert (kroppsliggjort) praksis. I oppgaven eksemplifiseres det hvordan verdier som var knyttet til den gamle livsformen basert på selvberging av utmarksressurser i dag idealiseres som forbilledlige tenke- og handlemåter. Den historiske forståelsen gjennomsyrer alle kontekstene, og har nedfelt seg i en kollektiv hovedfortelling. I hovedfortellingen struktureres enkelthendelser til en sammenhengende helhet, som bekrefter et kollektivt verdisyn. Den enkelte innskriver sin livshistorie i den kollektive hovedfortellingen, samtidig som hovedfortellingen virker som et kognitivt mønster over de kulturelle symbolene som individer fortolker seg selv gjennom. Man lever ikke i fortiden, men man bruker fortiden som retningslinje for å holde seg innenfor en kollektiv kulturtradisjon. Teoretisk anvendes det tre utfyllende perspektiver. Filosofen Ricoeur fokuserer på det innskrevnes betydning som symbolspråk for individuell og kollektiv selvfortolkning. Sosialantropologen Ingold fokuserer på den inkorporerte praksis som grunnleggende i formidling av kontekstavhengig, erfaringsbasert kunnskap. Sosialantropologen og hermeneutikeren Connerton fokuserer på det inkorporertes rolle i formidling av en kollektiv hukommelse, og hvordan det innskrevne og det inkorporerte representerer to ulike kunnskapsformer som fungerer ulikt i endringsprosesser i et samfunn. The main focus in the thesis is how traditions function as contexts for transmission of cultural values in a south-saami environment. With a fieldwork at the saami boarding school in Hattfjelldal as ... Master Thesis Hattfjelldal reindrift saami University of Tromsø: Munin Open Research Archive Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) Hattfjelldal ENVELOPE(13.988,13.988,65.597,65.597)
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap
religionshistorie: 153
VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science
religious history: 153
Jernsletten, Jorunn L.
Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø
title Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø
title_full Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø
title_fullStr Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø
title_full_unstemmed Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø
title_short Dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø
title_sort dovletje jirreden : kontekstuell verdiformidling i et sørsamisk miljø
topic VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap
religionshistorie: 153
VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science
religious history: 153
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap
religionshistorie: 153
VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science
religious history: 153
url https://hdl.handle.net/10037/2511