Åpenhet og integritet i forskning: Skisse til en (fler)institusjonell undersøkelse

Våren 2015 utviklet Universitetsbiblioteket i Tromsø seminarserien Take control of your PhD journey: from (p)reflection to publishing, et tverrfaglig, engelskspråklig tilbud for institusjonens ph.d.-studenter. Mottakelsen har vært god, og Take control er nå et tellende emne, gitt i samarbeid med Hig...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Andreassen, Helene N., Ekanger, Aysa
Format: Conference Object
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/24712
Description
Summary:Våren 2015 utviklet Universitetsbiblioteket i Tromsø seminarserien Take control of your PhD journey: from (p)reflection to publishing, et tverrfaglig, engelskspråklig tilbud for institusjonens ph.d.-studenter. Mottakelsen har vært god, og Take control er nå et tellende emne, gitt i samarbeid med High North Academy og Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning. To hovedkonsepter i seminarserien er åpen vitenskap og integritet i forskning, og vi fokuserer mye på hvordan ph.d.-studentene kan balansere krav og forventninger til publisering både fra institusjon og fagmiljø, samtidig som de opptrer i tråd med akademiske normer og verdier. I 2019/2020 ønsker Universitetsbiblioteket i Tromsø å gjennomføre en undersøkelse blant ph.d.- studentene ved institusjonen, med fokus på kunnskap, holdninger og normer knyttet til åpen vitenskap, hhv. tekstpublikasjoner og forskningsdata. På kort sikt ønsker vi at undersøkelsen skal bidra til å forbedre vårt eget undervisningstilbud rettet mot ph.d.-studenter. På lang sikt er formålet å øke bevisstheten rundt åpen vitenskap blant forskere, og utvikle nødvendige støttetjenester på institusjonen. Et tredje formål er å kunne bidra med empiriske data til arbeidet på åpen vitenskap på (inter)nasjonalt nivå. I denne presentasjonen beskriver vi bakgrunn og formål ved undersøkelsen, samt en tenkt metode og tidslinje. Vi avslutter presentasjonen med en invitasjon til andre institusjoner om å delta som partnere i prosjektet