Teknologistøttet ferdighetstrening for sykepleierstudenter i desentralisert utdanning

Våren 2017 ble et pilotprosjekt gjennomført ved den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, med deltakelse av sykepleierstudenter. Et tett samarbeid med University of Saskatchewan i Canada førte til at vår prosjektgruppe fikk låne en mobil telemedisinsk enhet som b...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jensen, Catrine Buck, Olsen, Ole Johan, Norbye, Bente
Format: Book Part
Language:Norwegian Bokmål
Published: Orkana forlag 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23400
https://doi.org/10.33673/OOA20212
Description
Summary:Våren 2017 ble et pilotprosjekt gjennomført ved den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, med deltakelse av sykepleierstudenter. Et tett samarbeid med University of Saskatchewan i Canada førte til at vår prosjektgruppe fikk låne en mobil telemedisinsk enhet som ble utprøvd i undervisning og øving på praktiske ferdigheter for studenter i Nord-Troms. Studentene måtte forholde seg til teknologi, veiledere og hverandre på en annen måte enn de tidligere hadde gjort, noe de fleste av dem opplevde som positivt. Vi ønsker gjennom dette kapittelet å vise hvordan undervisningen ble gjennomført, og gjennom analyse av studentenes og lærernes refleksjonslogger diskutere studentenes og lærernes erfaringer med bruk av teknologistøttet ferdighetstrening.