Innledning

Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning er utviklet gjennom et toårig prosjekt i regi av forskningsgruppen for helsefaglig profesjonsutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsgruppen ble opprettet i 2010 og er en tverrfaglig gruppe som består av lærere fra ba...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norbye, Bente, Thoresen, Anne- Lise
Format: Book Part
Language:Norwegian Bokmål
Published: Orkana forlag 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23399
https://doi.org/10.33673/OOA20212
Description
Summary:Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning er utviklet gjennom et toårig prosjekt i regi av forskningsgruppen for helsefaglig profesjonsutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsgruppen ble opprettet i 2010 og er en tverrfaglig gruppe som består av lærere fra bachelorutdanningene i sykepleie, ergoterapi, fysioterapi og masterutdanningene i helsesykepleie og jordmorfag ved Institutt for helse og omsorgsfag (IHO) ved Det helsevitenskapelige fakultetet. En av flere bakgrunner for å etablere denne forskningsgruppen var en erkjennelse av behovet for å utvikle relevant pedagogisk forskning innenfor helseprofesjonsutdanningene ved UiT. Forskningsgruppen har gjennom flere av sine prosjekter vist behovet for å tydeliggjøre det profesjonelle ansvaret lærerne har for utvikling av forskningsbasert undervisning.