Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø

I tråd med samfunnets økte fokus på barns rett til medvirkning var formålet til denne studien å undersøke hvordan barnets beste og brukermedvirkning ivaretas på Statens Barnehus i Tromsø. Med utgangspunkt i rådene fra Forandringsfabrikkens rapport “Rett og sikkert” (2019) ønsket vi å belyse hvilke h...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Scherffenberg, Ellen Sofie, Sjøtun Lydersen, Guri
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23381
_version_ 1829300173064372224
author Scherffenberg, Ellen Sofie
Sjøtun Lydersen, Guri
author_facet Scherffenberg, Ellen Sofie
Sjøtun Lydersen, Guri
author_sort Scherffenberg, Ellen Sofie
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I tråd med samfunnets økte fokus på barns rett til medvirkning var formålet til denne studien å undersøke hvordan barnets beste og brukermedvirkning ivaretas på Statens Barnehus i Tromsø. Med utgangspunkt i rådene fra Forandringsfabrikkens rapport “Rett og sikkert” (2019) ønsket vi å belyse hvilke hindringer som kan oppstå i implementeringen av rådene, samt mulige løsninger for å imøtekomme rådene. Datainnsamling ble gjennomført ved fokusgruppeintervju med ansatte på Statens Barnehus i Tromsø og ansatte i politiet med arbeidstilknytning til barnehuset. To intervju ble gjennomført med totalt åtte deltakere. Datamaterialet ble analysert ved bruk av Giorgis psykologisk-fenomenologiske analysemetode, i NVivo 12 Pro. Funnene viser at implementeringsarbeid ved Statens Barnehus i Tromsø er en kompleks prosess. Holdninger og tradisjoner, manglende føringer, mangel på samarbeid, samt mangel på tid og ressurser fungerte som hindrende faktorer for implementering av rådene fra Forandringsfabrikkens rapport. Ifølge informantene på barnehuset er barnevennlige tilpasninger gjennom “mellomromsarbeid”, et tettere samarbeid med avklarte roller, samt en endringsvilje gjennom å avvike fra automatiske arbeidsprosesser mulige løsninger for å imøtekomme rådene. Informantene beskriver at vellykket implementering krever topp- og bunnstyrt implementeringsstrategi. Ifølge informantene hadde strafferettslige forhold og voksnes forståelse av barn konsekvenser for hensynet til barnets beste og barnets rett til deltakelse. Funnene fra denne studien kan ha implikasjoner for implementeringsarbeid i tilsvarende institusjoner og gir kunnskap om hensynet til barnets beste, samt viktigheten av et barnefaglig perspektiv på Statens Barnehus i Tromsø.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23381
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/23381
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23381 2025-04-13T14:27:32+00:00 Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø Scherffenberg, Ellen Sofie Sjøtun Lydersen, Guri 2020-12-14 https://hdl.handle.net/10037/23381 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/23381 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263 VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268 VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268 PSY-2901 Mastergradsoppgave Master thesis 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I tråd med samfunnets økte fokus på barns rett til medvirkning var formålet til denne studien å undersøke hvordan barnets beste og brukermedvirkning ivaretas på Statens Barnehus i Tromsø. Med utgangspunkt i rådene fra Forandringsfabrikkens rapport “Rett og sikkert” (2019) ønsket vi å belyse hvilke hindringer som kan oppstå i implementeringen av rådene, samt mulige løsninger for å imøtekomme rådene. Datainnsamling ble gjennomført ved fokusgruppeintervju med ansatte på Statens Barnehus i Tromsø og ansatte i politiet med arbeidstilknytning til barnehuset. To intervju ble gjennomført med totalt åtte deltakere. Datamaterialet ble analysert ved bruk av Giorgis psykologisk-fenomenologiske analysemetode, i NVivo 12 Pro. Funnene viser at implementeringsarbeid ved Statens Barnehus i Tromsø er en kompleks prosess. Holdninger og tradisjoner, manglende føringer, mangel på samarbeid, samt mangel på tid og ressurser fungerte som hindrende faktorer for implementering av rådene fra Forandringsfabrikkens rapport. Ifølge informantene på barnehuset er barnevennlige tilpasninger gjennom “mellomromsarbeid”, et tettere samarbeid med avklarte roller, samt en endringsvilje gjennom å avvike fra automatiske arbeidsprosesser mulige løsninger for å imøtekomme rådene. Informantene beskriver at vellykket implementering krever topp- og bunnstyrt implementeringsstrategi. Ifølge informantene hadde strafferettslige forhold og voksnes forståelse av barn konsekvenser for hensynet til barnets beste og barnets rett til deltakelse. Funnene fra denne studien kan ha implikasjoner for implementeringsarbeid i tilsvarende institusjoner og gir kunnskap om hensynet til barnets beste, samt viktigheten av et barnefaglig perspektiv på Statens Barnehus i Tromsø. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268
PSY-2901
Scherffenberg, Ellen Sofie
Sjøtun Lydersen, Guri
Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø
title Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø
title_full Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø
title_fullStr Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø
title_full_unstemmed Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø
title_short Barnets beste og brukermedvirkning på Statens Barnehus i Tromsø
title_sort barnets beste og brukermedvirkning på statens barnehus i tromsø
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268
PSY-2901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268
PSY-2901
url https://hdl.handle.net/10037/23381