Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø

Samarbeid i helsetjenesten var tittelen på Fellesundervisningen for første års helsefagstudenter tilknyttet bachelorstudiene; sykepleie, bioingeniør, ergoterapeut, tannpleie, fysioterapeut og radiograf ved Høgskolen i Tromsø i 2004. Med fokus på veilederrollen og aktiviteten i de tverrfaglige studen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Iversen, Anita, Nilsen, Ragnhild
Format: Report
Language:Bokmål
Published: Eureka Forlag 2006
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2293
_version_ 1829300236135170048
author Iversen, Anita
Nilsen, Ragnhild
author_facet Iversen, Anita
Nilsen, Ragnhild
author_sort Iversen, Anita
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Samarbeid i helsetjenesten var tittelen på Fellesundervisningen for første års helsefagstudenter tilknyttet bachelorstudiene; sykepleie, bioingeniør, ergoterapeut, tannpleie, fysioterapeut og radiograf ved Høgskolen i Tromsø i 2004. Med fokus på veilederrollen og aktiviteten i de tverrfaglige studentgruppene, var vi til stede som observatører i 24 gruppemøter og ved to muntlige eksamener. Sammen med tidligere veilederevalueringer, og studentenes uttalelser, danner dette grunnlaget for vår analyse. Studien viser at humor, bruk av metaforer, veileders indre motivasjon og evne til å etablere et trygt læringsmiljø for studentene er suksessfaktorer ved veilederrollen med hensyn til studentenes læringsutbytte. Vi ser at organiseringen av fellesundervisningen er en viktig forutsetning for studentenes læringsprosess og at veilederrollen og veileders relasjonelle kompetanse får stor betydning for gruppeprosessen. I drøftingen diskuterer vi også utfordringene ved innføring av nye læringsmodeller i kunnskapsintensive organisasjoner med veletablert kultur og læringstradisjon. Resultatene fra studiene er interessant for alle som interesserer seg for veiledning og læring. Kanskje er resultatene særlig interessant i forsknings og utdanningsmiljøer preget av veletablert organisasjonskultur, som nå utfordres i forhold til å tenke samhandling på tvers av fagområder både nasjonalt, internasjonalt og ikke minst regionalt.
format Report
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2293
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation Eureka Digital 10, 2006
https://hdl.handle.net/10037/2293
op_rights openAccess
publishDate 2006
publisher Eureka Forlag
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2293 2025-04-13T14:27:34+00:00 Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø Iversen, Anita Nilsen, Ragnhild 2006 795695 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2293 nob nob Eureka Forlag Eureka Digital 10, 2006 https://hdl.handle.net/10037/2293 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Research report Forskningsrapport 2006 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Samarbeid i helsetjenesten var tittelen på Fellesundervisningen for første års helsefagstudenter tilknyttet bachelorstudiene; sykepleie, bioingeniør, ergoterapeut, tannpleie, fysioterapeut og radiograf ved Høgskolen i Tromsø i 2004. Med fokus på veilederrollen og aktiviteten i de tverrfaglige studentgruppene, var vi til stede som observatører i 24 gruppemøter og ved to muntlige eksamener. Sammen med tidligere veilederevalueringer, og studentenes uttalelser, danner dette grunnlaget for vår analyse. Studien viser at humor, bruk av metaforer, veileders indre motivasjon og evne til å etablere et trygt læringsmiljø for studentene er suksessfaktorer ved veilederrollen med hensyn til studentenes læringsutbytte. Vi ser at organiseringen av fellesundervisningen er en viktig forutsetning for studentenes læringsprosess og at veilederrollen og veileders relasjonelle kompetanse får stor betydning for gruppeprosessen. I drøftingen diskuterer vi også utfordringene ved innføring av nye læringsmodeller i kunnskapsintensive organisasjoner med veletablert kultur og læringstradisjon. Resultatene fra studiene er interessant for alle som interesserer seg for veiledning og læring. Kanskje er resultatene særlig interessant i forsknings og utdanningsmiljøer preget av veletablert organisasjonskultur, som nå utfordres i forhold til å tenke samhandling på tvers av fagområder både nasjonalt, internasjonalt og ikke minst regionalt. Report Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Iversen, Anita
Nilsen, Ragnhild
Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø
title Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø
title_full Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø
title_fullStr Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø
title_full_unstemmed Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø
title_short Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø
title_sort veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i felles innholdsdel for helsefagstudenter ved høgskolen i tromsø
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
url https://hdl.handle.net/10037/2293