Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum

Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt kundeengasjement og sensorisk stimuli påvirker vareprat og lojalitet hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum. Det teoretiske rammeverket vårt bygger på tidligere forskning på engasjement og kundeatferd, og vi inkluderer entusiasme, inter...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wåhlberg, Kjersti, Hansen, Terese
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22535
_version_ 1829305822614650880
author Wåhlberg, Kjersti
Hansen, Terese
author_facet Wåhlberg, Kjersti
Hansen, Terese
author_sort Wåhlberg, Kjersti
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt kundeengasjement og sensorisk stimuli påvirker vareprat og lojalitet hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum. Det teoretiske rammeverket vårt bygger på tidligere forskning på engasjement og kundeatferd, og vi inkluderer entusiasme, interaksjon, oppmerksomhet, absorpsjon, interaksjon og sansing i vår konseptualisering. Ved hjelp av spørreundersøkelse har vi samlet inn data fra 132 respondenter. Analysen av resultatene foregår i SPSS, der vi benytter oss av faktoranalyse, korrelasjonsanalyse, samt lineære og multiple regresjonsanalyser. Resultater viser at absorpsjon og entusiasme har størst direkte effekt mot vareprat og lojalitet. Disse dimensjonene kjennetegnes ved at de i stor grad omfatter affeksjon; vår undersøkelse bekrefter dermed viktigheten av å opprette følelsesmessige forbindelser mellom konsument og virksomhet for å skape engasjement. Videre bekrefter resultatene at vareprat påvirkes av alle underfaktorer av engasjement, med ulik styrke. Vareprat viser seg også å være et viktig utfall av engasjement i denne konteksten.Vår studie komplementerer tidligere forskning på kundeengasjement, hvor det foreligger lite forskning i offline kontekster. Turisme- og fritidsnæring preges av konkurranse, og vi argumenterer for at virksomheter i denne næringen kan nyttiggjøre seg av resultater fra undersøkelsen. Engasjement kan brukes som et strategisk virkemiddel for å skape vareprat og lojalitet, og videre beholde og knytte seg til nye kunder.
format Master Thesis
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
geographic Utfall
geographic_facet Utfall
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22535
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22535
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22535 2025-04-13T14:15:27+00:00 Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum Wåhlberg, Kjersti Hansen, Terese 2021-05-28 https://hdl.handle.net/10037/22535 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22535 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 VDP::Social science: 200::Economics: 210 BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt kundeengasjement og sensorisk stimuli påvirker vareprat og lojalitet hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum. Det teoretiske rammeverket vårt bygger på tidligere forskning på engasjement og kundeatferd, og vi inkluderer entusiasme, interaksjon, oppmerksomhet, absorpsjon, interaksjon og sansing i vår konseptualisering. Ved hjelp av spørreundersøkelse har vi samlet inn data fra 132 respondenter. Analysen av resultatene foregår i SPSS, der vi benytter oss av faktoranalyse, korrelasjonsanalyse, samt lineære og multiple regresjonsanalyser. Resultater viser at absorpsjon og entusiasme har størst direkte effekt mot vareprat og lojalitet. Disse dimensjonene kjennetegnes ved at de i stor grad omfatter affeksjon; vår undersøkelse bekrefter dermed viktigheten av å opprette følelsesmessige forbindelser mellom konsument og virksomhet for å skape engasjement. Videre bekrefter resultatene at vareprat påvirkes av alle underfaktorer av engasjement, med ulik styrke. Vareprat viser seg også å være et viktig utfall av engasjement i denne konteksten.Vår studie komplementerer tidligere forskning på kundeengasjement, hvor det foreligger lite forskning i offline kontekster. Turisme- og fritidsnæring preges av konkurranse, og vi argumenterer for at virksomheter i denne næringen kan nyttiggjøre seg av resultater fra undersøkelsen. Engasjement kan brukes som et strategisk virkemiddel for å skape vareprat og lojalitet, og videre beholde og knytte seg til nye kunder. Master Thesis Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Utfall ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
BED-3902
Wåhlberg, Kjersti
Hansen, Terese
Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum
title Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum
title_full Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum
title_fullStr Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum
title_full_unstemmed Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum
title_short Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum
title_sort engasjement hos gjester ved norges arktiske universitetsmuseum
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
BED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/22535