Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen

Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utfor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22461
_version_ 1829298008704942080
author Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter
author_facet Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter
author_sort Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utformet problemstillingen: Hva mener lærere i samiske kjerneområder om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 1. Hvordan inkluderer lærere samisk innhold i matematikkundervisningen? 2. Hvilke styrker kommer av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 3. Hvilke utfordringer kan en møte på om en ønsker å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? For å besvare problemstillingen ble det brukt semi-strukturerte intervjuer av tre matematikklærere med erfaring i den samiske skolen. Funnene viser at lærerne inkluderer samisk innhold i forskjellig grad. Lærerne har forskjellige meninger om viktigheten av dette. Engasjement og selvfølelse trekkes frem som styrker av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Samtidig kommer lærerne med en rekke utfordringer en kan møte dersom samisk innhold skal inkluderes i undervisningen. Utfordringene går ut på motstand fra foreldre og elever, følelsen av hensiktsmessighet, manglende og uutnyttede ressurser. Den største utfordringen kan derimot være mangelen på læreplan og læremidler, og dermed manglende støtte til dette arbeidet. En kulturelt responsiv matematikkundervisning kan føre til bedre læringsutbytte for elevene. Derfor kan det være nyttig å takle utfordringene. This thesis is about including sámi content in the mathematics teaching. The purpose was to find out what opinions teachers in sámi core areas have about including sámi content in the mathematics teaching. I wanted to find out which strengths and challenges that comes with this, and made the thesis question: What are teachers in Sámi core areas opinions about including sámi content in the mathematics teaching? 1. How do teachers include sámi content in mathematics teaching? ...
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Føre
geographic_facet Føre
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22461
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22461
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22461 2025-04-13T14:26:34+00:00 Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter 2021-05-18 https://hdl.handle.net/10037/22461 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22461 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Matematikk Etnomatematikk Samisk Kultur VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3903F Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utformet problemstillingen: Hva mener lærere i samiske kjerneområder om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 1. Hvordan inkluderer lærere samisk innhold i matematikkundervisningen? 2. Hvilke styrker kommer av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 3. Hvilke utfordringer kan en møte på om en ønsker å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? For å besvare problemstillingen ble det brukt semi-strukturerte intervjuer av tre matematikklærere med erfaring i den samiske skolen. Funnene viser at lærerne inkluderer samisk innhold i forskjellig grad. Lærerne har forskjellige meninger om viktigheten av dette. Engasjement og selvfølelse trekkes frem som styrker av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Samtidig kommer lærerne med en rekke utfordringer en kan møte dersom samisk innhold skal inkluderes i undervisningen. Utfordringene går ut på motstand fra foreldre og elever, følelsen av hensiktsmessighet, manglende og uutnyttede ressurser. Den største utfordringen kan derimot være mangelen på læreplan og læremidler, og dermed manglende støtte til dette arbeidet. En kulturelt responsiv matematikkundervisning kan føre til bedre læringsutbytte for elevene. Derfor kan det være nyttig å takle utfordringene. This thesis is about including sámi content in the mathematics teaching. The purpose was to find out what opinions teachers in sámi core areas have about including sámi content in the mathematics teaching. I wanted to find out which strengths and challenges that comes with this, and made the thesis question: What are teachers in Sámi core areas opinions about including sámi content in the mathematics teaching? 1. How do teachers include sámi content in mathematics teaching? ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
spellingShingle Matematikk
Etnomatematikk
Samisk
Kultur
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3903F
Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter
Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
title Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
title_full Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
title_fullStr Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
title_full_unstemmed Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
title_short Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
title_sort inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. en kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
topic Matematikk
Etnomatematikk
Samisk
Kultur
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3903F
topic_facet Matematikk
Etnomatematikk
Samisk
Kultur
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3903F
url https://hdl.handle.net/10037/22461