Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen
Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utfor...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/22461 |
_version_ | 1829298008704942080 |
---|---|
author | Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter |
author_facet | Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter |
author_sort | Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utformet problemstillingen: Hva mener lærere i samiske kjerneområder om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 1. Hvordan inkluderer lærere samisk innhold i matematikkundervisningen? 2. Hvilke styrker kommer av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 3. Hvilke utfordringer kan en møte på om en ønsker å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? For å besvare problemstillingen ble det brukt semi-strukturerte intervjuer av tre matematikklærere med erfaring i den samiske skolen. Funnene viser at lærerne inkluderer samisk innhold i forskjellig grad. Lærerne har forskjellige meninger om viktigheten av dette. Engasjement og selvfølelse trekkes frem som styrker av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Samtidig kommer lærerne med en rekke utfordringer en kan møte dersom samisk innhold skal inkluderes i undervisningen. Utfordringene går ut på motstand fra foreldre og elever, følelsen av hensiktsmessighet, manglende og uutnyttede ressurser. Den største utfordringen kan derimot være mangelen på læreplan og læremidler, og dermed manglende støtte til dette arbeidet. En kulturelt responsiv matematikkundervisning kan føre til bedre læringsutbytte for elevene. Derfor kan det være nyttig å takle utfordringene. This thesis is about including sámi content in the mathematics teaching. The purpose was to find out what opinions teachers in sámi core areas have about including sámi content in the mathematics teaching. I wanted to find out which strengths and challenges that comes with this, and made the thesis question: What are teachers in Sámi core areas opinions about including sámi content in the mathematics teaching? 1. How do teachers include sámi content in mathematics teaching? ... |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Føre |
geographic_facet | Føre |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22461 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/22461 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2021 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22461 2025-04-13T14:26:34+00:00 Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter 2021-05-18 https://hdl.handle.net/10037/22461 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22461 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Matematikk Etnomatematikk Samisk Kultur VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3903F Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utformet problemstillingen: Hva mener lærere i samiske kjerneområder om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 1. Hvordan inkluderer lærere samisk innhold i matematikkundervisningen? 2. Hvilke styrker kommer av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 3. Hvilke utfordringer kan en møte på om en ønsker å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? For å besvare problemstillingen ble det brukt semi-strukturerte intervjuer av tre matematikklærere med erfaring i den samiske skolen. Funnene viser at lærerne inkluderer samisk innhold i forskjellig grad. Lærerne har forskjellige meninger om viktigheten av dette. Engasjement og selvfølelse trekkes frem som styrker av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Samtidig kommer lærerne med en rekke utfordringer en kan møte dersom samisk innhold skal inkluderes i undervisningen. Utfordringene går ut på motstand fra foreldre og elever, følelsen av hensiktsmessighet, manglende og uutnyttede ressurser. Den største utfordringen kan derimot være mangelen på læreplan og læremidler, og dermed manglende støtte til dette arbeidet. En kulturelt responsiv matematikkundervisning kan føre til bedre læringsutbytte for elevene. Derfor kan det være nyttig å takle utfordringene. This thesis is about including sámi content in the mathematics teaching. The purpose was to find out what opinions teachers in sámi core areas have about including sámi content in the mathematics teaching. I wanted to find out which strengths and challenges that comes with this, and made the thesis question: What are teachers in Sámi core areas opinions about including sámi content in the mathematics teaching? 1. How do teachers include sámi content in mathematics teaching? ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
spellingShingle | Matematikk Etnomatematikk Samisk Kultur VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3903F Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen |
title | Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen |
title_full | Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen |
title_fullStr | Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen |
title_full_unstemmed | Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen |
title_short | Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen |
title_sort | inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. en kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen |
topic | Matematikk Etnomatematikk Samisk Kultur VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3903F |
topic_facet | Matematikk Etnomatematikk Samisk Kultur VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3903F |
url | https://hdl.handle.net/10037/22461 |