Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen

Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utfor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22461
Description
Summary:Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utformet problemstillingen: Hva mener lærere i samiske kjerneområder om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 1. Hvordan inkluderer lærere samisk innhold i matematikkundervisningen? 2. Hvilke styrker kommer av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? 3. Hvilke utfordringer kan en møte på om en ønsker å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen? For å besvare problemstillingen ble det brukt semi-strukturerte intervjuer av tre matematikklærere med erfaring i den samiske skolen. Funnene viser at lærerne inkluderer samisk innhold i forskjellig grad. Lærerne har forskjellige meninger om viktigheten av dette. Engasjement og selvfølelse trekkes frem som styrker av å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Samtidig kommer lærerne med en rekke utfordringer en kan møte dersom samisk innhold skal inkluderes i undervisningen. Utfordringene går ut på motstand fra foreldre og elever, følelsen av hensiktsmessighet, manglende og uutnyttede ressurser. Den største utfordringen kan derimot være mangelen på læreplan og læremidler, og dermed manglende støtte til dette arbeidet. En kulturelt responsiv matematikkundervisning kan føre til bedre læringsutbytte for elevene. Derfor kan det være nyttig å takle utfordringene. This thesis is about including sámi content in the mathematics teaching. The purpose was to find out what opinions teachers in sámi core areas have about including sámi content in the mathematics teaching. I wanted to find out which strengths and challenges that comes with this, and made the thesis question: What are teachers in Sámi core areas opinions about including sámi content in the mathematics teaching? 1. How do teachers include sámi content in mathematics teaching? 2. Which strengths come from including sámi content in mathematics teaching? 3. Which challenges can you face if you want to include sámi content in mathematics teaching? To answer the thesis question, semi-structured interviews of three mathematics teachers with experience from the sámi school was used. The findings show that teachers include sámi content in different degrees. The teachers also have different opinions about the importance of it. Commitment and self-esteem are emphasized as strengths of including sámi content in the mathematics teaching. Simultaneous, the teachers come with a number of challenges you can face if sámi content is going to be included in the mathematics teaching. The challenges involve resistance from parents and students, the sense of expediency, lacking and unused resources. The biggest challenge can on the other hand be the lack of curriculum and teaching aids, and thus lack of support to do this work. Culturally responsive mathematics education can lead to better learning outcomes for the students. It could therefore be useful to tackle the challenges.