Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/22402 |
_version_ | 1829315235061694464 |
---|---|
author | Karlsen, Unn-Merete Øverli |
author_facet | Karlsen, Unn-Merete Øverli |
author_sort | Karlsen, Unn-Merete Øverli |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med å vise til at nordmenn benytter seg av mange redskaper, materialer, matretter og tradisjoner hentet fra den samiske kulturen, og at vi har en felles kulturarv. Ved å undervise om dette får elevene også en mulighet til å reflektere og få en forståelse om hvordan det samiske er og hva samene har måtte gå gjennom i det historiske løp. Derfor er det spennende å undersøke hvordan lærere i dagens samfunn underviser elevene om det samiske og samisk litteratur, og hvordan betydning dette kan ha for dem. Denne oppgaven handler om hvordan ulike skoler og lærere velger å benytte seg av det samiske og samisk litteratur i undervisningen, hvordan de velger å gjøre dette og eventuelt når på året de velger å gjennomføre undervisningen tilknyttet temaet. For å finne ut om dette blir det benyttet ulike kvalitative undersøkelser som semi-strukturert intervju, passive- og delaktige observasjoner. Denne forskningen retter seg mot skoleeiere, lærere og lærerstudenter for å skape egen refleksjon rundt temaet. Dataene i denne forskningen er med på å belyse dagens situasjon hos noen utvalgte skoler i på finnmarkskysten, og hvordan det samiske og samisk litteratur kommet til uttrykk gjennom bruk av læreplanene LK06 og LK20. I analysen av de ulike intervjuene og observasjonene kommer det fram i hvilken grad det samiske og samisk litteratur blir benyttet i undervisningen. Det framkommer også i hvilken grad de ulike informantene ønsker å benytte seg av læreverk i undervisningen. Forskningen viser til i lys av teorien at det samiske framstår som marginalisert i lærebøker og læreverk, og det blir ofte generalisert. Det er også lite samisk oversatt ... |
format | Master Thesis |
genre | sami samisk |
genre_facet | sami samisk |
geographic | Løp |
geographic_facet | Løp |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22402 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.491,14.491,67.328,67.328) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/22402 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2021 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22402 2025-04-13T14:26:34+00:00 Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet Karlsen, Unn-Merete Øverli 2021-05-18 https://hdl.handle.net/10037/22402 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22402 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 LRU-3904F Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med å vise til at nordmenn benytter seg av mange redskaper, materialer, matretter og tradisjoner hentet fra den samiske kulturen, og at vi har en felles kulturarv. Ved å undervise om dette får elevene også en mulighet til å reflektere og få en forståelse om hvordan det samiske er og hva samene har måtte gå gjennom i det historiske løp. Derfor er det spennende å undersøke hvordan lærere i dagens samfunn underviser elevene om det samiske og samisk litteratur, og hvordan betydning dette kan ha for dem. Denne oppgaven handler om hvordan ulike skoler og lærere velger å benytte seg av det samiske og samisk litteratur i undervisningen, hvordan de velger å gjøre dette og eventuelt når på året de velger å gjennomføre undervisningen tilknyttet temaet. For å finne ut om dette blir det benyttet ulike kvalitative undersøkelser som semi-strukturert intervju, passive- og delaktige observasjoner. Denne forskningen retter seg mot skoleeiere, lærere og lærerstudenter for å skape egen refleksjon rundt temaet. Dataene i denne forskningen er med på å belyse dagens situasjon hos noen utvalgte skoler i på finnmarkskysten, og hvordan det samiske og samisk litteratur kommet til uttrykk gjennom bruk av læreplanene LK06 og LK20. I analysen av de ulike intervjuene og observasjonene kommer det fram i hvilken grad det samiske og samisk litteratur blir benyttet i undervisningen. Det framkommer også i hvilken grad de ulike informantene ønsker å benytte seg av læreverk i undervisningen. Forskningen viser til i lys av teorien at det samiske framstår som marginalisert i lærebøker og læreverk, og det blir ofte generalisert. Det er også lite samisk oversatt ... Master Thesis sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Løp ENVELOPE(14.491,14.491,67.328,67.328) |
spellingShingle | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 LRU-3904F Karlsen, Unn-Merete Øverli Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet |
title | Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet |
title_full | Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet |
title_fullStr | Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet |
title_full_unstemmed | Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet |
title_short | Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet |
title_sort | det samiske og samisk litteratur i norskfaget - hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet |
topic | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 LRU-3904F |
topic_facet | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 LRU-3904F |
url | https://hdl.handle.net/10037/22402 |