Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet

Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karlsen, Unn-Merete Øverli
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22402
_version_ 1829315235061694464
author Karlsen, Unn-Merete Øverli
author_facet Karlsen, Unn-Merete Øverli
author_sort Karlsen, Unn-Merete Øverli
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med å vise til at nordmenn benytter seg av mange redskaper, materialer, matretter og tradisjoner hentet fra den samiske kulturen, og at vi har en felles kulturarv. Ved å undervise om dette får elevene også en mulighet til å reflektere og få en forståelse om hvordan det samiske er og hva samene har måtte gå gjennom i det historiske løp. Derfor er det spennende å undersøke hvordan lærere i dagens samfunn underviser elevene om det samiske og samisk litteratur, og hvordan betydning dette kan ha for dem. Denne oppgaven handler om hvordan ulike skoler og lærere velger å benytte seg av det samiske og samisk litteratur i undervisningen, hvordan de velger å gjøre dette og eventuelt når på året de velger å gjennomføre undervisningen tilknyttet temaet. For å finne ut om dette blir det benyttet ulike kvalitative undersøkelser som semi-strukturert intervju, passive- og delaktige observasjoner. Denne forskningen retter seg mot skoleeiere, lærere og lærerstudenter for å skape egen refleksjon rundt temaet. Dataene i denne forskningen er med på å belyse dagens situasjon hos noen utvalgte skoler i på finnmarkskysten, og hvordan det samiske og samisk litteratur kommet til uttrykk gjennom bruk av læreplanene LK06 og LK20. I analysen av de ulike intervjuene og observasjonene kommer det fram i hvilken grad det samiske og samisk litteratur blir benyttet i undervisningen. Det framkommer også i hvilken grad de ulike informantene ønsker å benytte seg av læreverk i undervisningen. Forskningen viser til i lys av teorien at det samiske framstår som marginalisert i lærebøker og læreverk, og det blir ofte generalisert. Det er også lite samisk oversatt ...
format Master Thesis
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
geographic Løp
geographic_facet Løp
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22402
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.491,14.491,67.328,67.328)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22402
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22402 2025-04-13T14:26:34+00:00 Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet Karlsen, Unn-Merete Øverli 2021-05-18 https://hdl.handle.net/10037/22402 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22402 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 LRU-3904F Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med å vise til at nordmenn benytter seg av mange redskaper, materialer, matretter og tradisjoner hentet fra den samiske kulturen, og at vi har en felles kulturarv. Ved å undervise om dette får elevene også en mulighet til å reflektere og få en forståelse om hvordan det samiske er og hva samene har måtte gå gjennom i det historiske løp. Derfor er det spennende å undersøke hvordan lærere i dagens samfunn underviser elevene om det samiske og samisk litteratur, og hvordan betydning dette kan ha for dem. Denne oppgaven handler om hvordan ulike skoler og lærere velger å benytte seg av det samiske og samisk litteratur i undervisningen, hvordan de velger å gjøre dette og eventuelt når på året de velger å gjennomføre undervisningen tilknyttet temaet. For å finne ut om dette blir det benyttet ulike kvalitative undersøkelser som semi-strukturert intervju, passive- og delaktige observasjoner. Denne forskningen retter seg mot skoleeiere, lærere og lærerstudenter for å skape egen refleksjon rundt temaet. Dataene i denne forskningen er med på å belyse dagens situasjon hos noen utvalgte skoler i på finnmarkskysten, og hvordan det samiske og samisk litteratur kommet til uttrykk gjennom bruk av læreplanene LK06 og LK20. I analysen av de ulike intervjuene og observasjonene kommer det fram i hvilken grad det samiske og samisk litteratur blir benyttet i undervisningen. Det framkommer også i hvilken grad de ulike informantene ønsker å benytte seg av læreverk i undervisningen. Forskningen viser til i lys av teorien at det samiske framstår som marginalisert i lærebøker og læreverk, og det blir ofte generalisert. Det er også lite samisk oversatt ... Master Thesis sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Løp ENVELOPE(14.491,14.491,67.328,67.328)
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053
VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053
VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042
VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042
LRU-3904F
Karlsen, Unn-Merete Øverli
Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
title Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
title_full Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
title_fullStr Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
title_full_unstemmed Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
title_short Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
title_sort det samiske og samisk litteratur i norskfaget - hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
topic VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053
VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053
VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042
VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042
LRU-3904F
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053
VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053
VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042
VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042
LRU-3904F
url https://hdl.handle.net/10037/22402