Nyutdannede nytilsatte grunnskolelæreres opplevelse av mentorordningen i skolen?

I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke nyutdannede nytilsatte lærere sin opplevelse av oppfølgingen de får i grunnskolen gjennom mentorordningen. Studien tar utgangspunkt i Tromsø kommune sin veiledningsplan for nyutdannede nytilsatte lærere. Her har de valgt mentorbegrepet for å...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nilsen, Robert Engenes
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22372
Description
Summary:I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke nyutdannede nytilsatte lærere sin opplevelse av oppfølgingen de får i grunnskolen gjennom mentorordningen. Studien tar utgangspunkt i Tromsø kommune sin veiledningsplan for nyutdannede nytilsatte lærere. Her har de valgt mentorbegrepet for å tydeliggjøre skillet mellom veiledning av studenter og veiledning av nyutdannede profesjonsutøvere. Det er etablert en forståelse for at lærerutdanningen ikke kan forberede de nyutdannede nytilsatte lærerne på alt. Det er også en enighet om at de har behov for støtte som ny i profesjonen, men at det er uklart hva denne støtten bør bestå av. Veiledningsordningen ønsker å legge til rette for at de nye får oppfølging de første årene i yrket. Ved å tilby en mentor som skal veilede dem i de første årene i yrket, er målet at de skal; oppleve mestring og trygghet i yrkesrollen som lærer, føle seg som en viktig bidragsyter i profesjonsfellesskapet, og oppleve å bli inkludert og anerkjent i profesjonsfellesskapet i Tromsøskolen. Denne tolkende fenomenologiske studien er forankret i fenomenologi, hermeneutikk og idiografi. Jeg har derfor valgt å utføre fire semistrukturerte intervju med nyansatte nytilsatte grunnskolelærere for å få innsikt deres opplevelse av mentorordningen. Funnene viser at det er mye nytt å sette seg inn i som nyutdannet nytilsatt lærer i grunnskolen og at alle informantene verdsetter å ha mentor som er der for dem i starten. Videre viser det seg at alle opplever relasjon til mentor som bra. Det kommer også frem at informantene setter pris på de ustrukturerte rammene i mentorordningen. Det kommer frem at 2 av informantene mottar fastsatte gruppeveiledninger i skolen av egen veileder, mens de 2 andre informantene ikke har noe fastsatt veiledning har et ønske om å ha noe fast. Resultatene indikerer at mentor er flink å tilpasse støtten etter behov ut fra problemstillingen, samt at mentor bruker sin erfaring og kunnskap til å gi gode råd som fører til både handlingsrepertoar og dypere forståelse. Til slutt viser de til at de har godt utbytte av mentorordningen, og tror at det ville vært utfordrende å være ny uten en mentor i skolen.