Et øyeblikksbilde av en vurderingspraksis

Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og no...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kulseng, Håkon Fagersand
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22365
Description
Summary:Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i arbeidet med de skriftlige tilbakemeldingene til elevene. Samtidig ble det nødvendig å analysere vurderingsskjemaene siden disse også ble brukt som tilbakemelding. Analysene viste at læreren i stor grad gir skriftlige tilbakemeldinger som er fokusert på ord og innhold som må endres eller legges til. Fra et formativt perspektiv er dette ikke ideelt for utvikling av elevers skrivekompetanse. Når elever ikke må revidere teksten på bakgrunn av tilbakemeldingene, mister de mye av sitt læringspotensial. Den høye andelen språklig korrektur kan ha kommet som et resultat av at skriveoppgaven var på nynorsk sidemålsform, og studien tok sted i Tromsø. Bruken av Gyldendals vurderingsskjemaer gir elevene skriftlig tilbakemelding om hvor nært forventet måloppnåelse av vurderingsområdene de befinner seg. Men er ikke tilstrekkelig i sin formative verdi til å kategoriseres som vurdering for læring. Bruken av disse som skriftlige tilbakemeldinger kan teoretisk sett flytte fokusområdet i vurderingsarbeidet fra hensikt til sjanger.