«Dramaforløp, veien mot livsmestring»

I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevene...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Barstad Buset, Sindre, Thorstvedt, Svein Erik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22264
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22264
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22264 2023-05-15T18:35:00+02:00 «Dramaforløp, veien mot livsmestring» Barstad Buset, Sindre Thorstvedt, Svein Erik 2021-05-14 https://hdl.handle.net/10037/22264 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22264 Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 Mastergradsoppgave Master thesis 2021 ftunivtroemsoe 2021-09-01T22:53:42Z I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan læreren burde forholde seg i dette arbeidet. Bakgrunnen for vår studie er Teater i matematikk (TIM-prosjektet). TIM-prosjektet ønsker å senke frykten elever har for å gjøre feil i matematikk, ved å endre på hvordan man underviser i matematikk. Den nye metodologien som TIM-prosjektet ønsker å skape skal også inkludere WHOs «Life skills» (livsferdigheter), for å være med å skape en mer helthetlig skole. I denne oppgaven knytter vi sammen livsferdigheter og det tverrfaglige emnet livsmestring. En ny overordnet del av læreplanen trådte i kraft høsten 2020. I forbindelse med dette, kom det nye tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring inn i skolen. Med bakgrunn i dette ønsket vi å finne svar på: «På hvilke måter kan dramaforløp bidra i det tverrfaglige emnet livsmestring?». For å undersøke dette, har vi gjort en kvalitativ casestudie, hvor vi gjennomførte et dramaforløp, observert og intervjuet elever i en 6.klasse i Tromsø kommune. Dramaforløpet var skrevet og utarbeidet av oss, i samarbeid med klassens lærere, Ove Gunnar Drageset og Marte Liset. Dramaforløpet utspilte seg på en stillehavsøy som ble rammet av konsekvenser av klimaforandringer. Underveis i dramaforløpet gjennomførte vi, som en del av spillet, flere metasamtaler som vi observerte. I etterkant gjennomførte vi også intervjuer med elevene. Dette gav oss et empirigrunnlag for å se på hvordan elevene deltok i dramaforløp, hvordan livsmestring kom til syne i dramaforløpet og hva læreren kan gjøre for å legge til rette for dramaforløpet. Drama kan skape rom for å arbeide med ulike livsferdigheter, som problemløsning, takle følelser, empati og samarbeid. Felles for disse er viktigheten av å reflektere og tenke, bruke metakognisjon. Disse livsferdighetene ser vi som tett knyttet opp mot livsmestring. For at elevene skal få arbeidet med de ulike livsferdighetene, må det skapes rom for å arbeide med dem. Da er det viktig å få elevene til å delta i drama. Dette kan læreren legge til rette for, ved å bruke sin dramafaglige kompetanse til å strukturere og planlegge dramaforløpet. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Gunnar ENVELOPE(-108.885,-108.885,59.384,59.384) Liset ENVELOPE(8.474,8.474,62.996,62.996) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
LRU-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
LRU-3901
Barstad Buset, Sindre
Thorstvedt, Svein Erik
«Dramaforløp, veien mot livsmestring»
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
LRU-3901
description I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan læreren burde forholde seg i dette arbeidet. Bakgrunnen for vår studie er Teater i matematikk (TIM-prosjektet). TIM-prosjektet ønsker å senke frykten elever har for å gjøre feil i matematikk, ved å endre på hvordan man underviser i matematikk. Den nye metodologien som TIM-prosjektet ønsker å skape skal også inkludere WHOs «Life skills» (livsferdigheter), for å være med å skape en mer helthetlig skole. I denne oppgaven knytter vi sammen livsferdigheter og det tverrfaglige emnet livsmestring. En ny overordnet del av læreplanen trådte i kraft høsten 2020. I forbindelse med dette, kom det nye tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring inn i skolen. Med bakgrunn i dette ønsket vi å finne svar på: «På hvilke måter kan dramaforløp bidra i det tverrfaglige emnet livsmestring?». For å undersøke dette, har vi gjort en kvalitativ casestudie, hvor vi gjennomførte et dramaforløp, observert og intervjuet elever i en 6.klasse i Tromsø kommune. Dramaforløpet var skrevet og utarbeidet av oss, i samarbeid med klassens lærere, Ove Gunnar Drageset og Marte Liset. Dramaforløpet utspilte seg på en stillehavsøy som ble rammet av konsekvenser av klimaforandringer. Underveis i dramaforløpet gjennomførte vi, som en del av spillet, flere metasamtaler som vi observerte. I etterkant gjennomførte vi også intervjuer med elevene. Dette gav oss et empirigrunnlag for å se på hvordan elevene deltok i dramaforløp, hvordan livsmestring kom til syne i dramaforløpet og hva læreren kan gjøre for å legge til rette for dramaforløpet. Drama kan skape rom for å arbeide med ulike livsferdigheter, som problemløsning, takle følelser, empati og samarbeid. Felles for disse er viktigheten av å reflektere og tenke, bruke metakognisjon. Disse livsferdighetene ser vi som tett knyttet opp mot livsmestring. For at elevene skal få arbeidet med de ulike livsferdighetene, må det skapes rom for å arbeide med dem. Da er det viktig å få elevene til å delta i drama. Dette kan læreren legge til rette for, ved å bruke sin dramafaglige kompetanse til å strukturere og planlegge dramaforløpet.
format Master Thesis
author Barstad Buset, Sindre
Thorstvedt, Svein Erik
author_facet Barstad Buset, Sindre
Thorstvedt, Svein Erik
author_sort Barstad Buset, Sindre
title «Dramaforløp, veien mot livsmestring»
title_short «Dramaforløp, veien mot livsmestring»
title_full «Dramaforløp, veien mot livsmestring»
title_fullStr «Dramaforløp, veien mot livsmestring»
title_full_unstemmed «Dramaforløp, veien mot livsmestring»
title_sort «dramaforløp, veien mot livsmestring»
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/22264
long_lat ENVELOPE(-108.885,-108.885,59.384,59.384)
ENVELOPE(8.474,8.474,62.996,62.996)
geographic Gunnar
Liset
Tromsø
geographic_facet Gunnar
Liset
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22264
op_rights Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766220049613324288