«Dramaforløp, veien mot livsmestring»
I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevene...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/22264 |
_version_ | 1829300379048738816 |
---|---|
author | Barstad Buset, Sindre Thorstvedt, Svein Erik |
author_facet | Barstad Buset, Sindre Thorstvedt, Svein Erik |
author_sort | Barstad Buset, Sindre |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan læreren burde forholde seg i dette arbeidet. Bakgrunnen for vår studie er Teater i matematikk (TIM-prosjektet). TIM-prosjektet ønsker å senke frykten elever har for å gjøre feil i matematikk, ved å endre på hvordan man underviser i matematikk. Den nye metodologien som TIM-prosjektet ønsker å skape skal også inkludere WHOs «Life skills» (livsferdigheter), for å være med å skape en mer helthetlig skole. I denne oppgaven knytter vi sammen livsferdigheter og det tverrfaglige emnet livsmestring. En ny overordnet del av læreplanen trådte i kraft høsten 2020. I forbindelse med dette, kom det nye tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring inn i skolen. Med bakgrunn i dette ønsket vi å finne svar på: «På hvilke måter kan dramaforløp bidra i det tverrfaglige emnet livsmestring?». For å undersøke dette, har vi gjort en kvalitativ casestudie, hvor vi gjennomførte et dramaforløp, observert og intervjuet elever i en 6.klasse i Tromsø kommune. Dramaforløpet var skrevet og utarbeidet av oss, i samarbeid med klassens lærere, Ove Gunnar Drageset og Marte Liset. Dramaforløpet utspilte seg på en stillehavsøy som ble rammet av konsekvenser av klimaforandringer. Underveis i dramaforløpet gjennomførte vi, som en del av spillet, flere metasamtaler som vi observerte. I etterkant gjennomførte vi også intervjuer med elevene. Dette gav oss et empirigrunnlag for å se på hvordan elevene deltok i dramaforløp, hvordan livsmestring kom til syne i dramaforløpet og hva læreren kan gjøre for å legge til rette for dramaforløpet. Drama kan skape rom for å arbeide med ulike livsferdigheter, som problemløsning, takle følelser, empati og samarbeid. Felles ... |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Gunnar Liset Tromsø |
geographic_facet | Gunnar Liset Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22264 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(-108.885,-108.885,59.384,59.384) ENVELOPE(8.474,8.474,62.996,62.996) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/22264 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2021 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22264 2025-04-13T14:27:39+00:00 «Dramaforløp, veien mot livsmestring» Barstad Buset, Sindre Thorstvedt, Svein Erik 2021-05-14 https://hdl.handle.net/10037/22264 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22264 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 Mastergradsoppgave Master thesis 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan læreren burde forholde seg i dette arbeidet. Bakgrunnen for vår studie er Teater i matematikk (TIM-prosjektet). TIM-prosjektet ønsker å senke frykten elever har for å gjøre feil i matematikk, ved å endre på hvordan man underviser i matematikk. Den nye metodologien som TIM-prosjektet ønsker å skape skal også inkludere WHOs «Life skills» (livsferdigheter), for å være med å skape en mer helthetlig skole. I denne oppgaven knytter vi sammen livsferdigheter og det tverrfaglige emnet livsmestring. En ny overordnet del av læreplanen trådte i kraft høsten 2020. I forbindelse med dette, kom det nye tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring inn i skolen. Med bakgrunn i dette ønsket vi å finne svar på: «På hvilke måter kan dramaforløp bidra i det tverrfaglige emnet livsmestring?». For å undersøke dette, har vi gjort en kvalitativ casestudie, hvor vi gjennomførte et dramaforløp, observert og intervjuet elever i en 6.klasse i Tromsø kommune. Dramaforløpet var skrevet og utarbeidet av oss, i samarbeid med klassens lærere, Ove Gunnar Drageset og Marte Liset. Dramaforløpet utspilte seg på en stillehavsøy som ble rammet av konsekvenser av klimaforandringer. Underveis i dramaforløpet gjennomførte vi, som en del av spillet, flere metasamtaler som vi observerte. I etterkant gjennomførte vi også intervjuer med elevene. Dette gav oss et empirigrunnlag for å se på hvordan elevene deltok i dramaforløp, hvordan livsmestring kom til syne i dramaforløpet og hva læreren kan gjøre for å legge til rette for dramaforløpet. Drama kan skape rom for å arbeide med ulike livsferdigheter, som problemløsning, takle følelser, empati og samarbeid. Felles ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Gunnar ENVELOPE(-108.885,-108.885,59.384,59.384) Liset ENVELOPE(8.474,8.474,62.996,62.996) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 Barstad Buset, Sindre Thorstvedt, Svein Erik «Dramaforløp, veien mot livsmestring» |
title | «Dramaforløp, veien mot livsmestring» |
title_full | «Dramaforløp, veien mot livsmestring» |
title_fullStr | «Dramaforløp, veien mot livsmestring» |
title_full_unstemmed | «Dramaforløp, veien mot livsmestring» |
title_short | «Dramaforløp, veien mot livsmestring» |
title_sort | «dramaforløp, veien mot livsmestring» |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/22264 |