«Dramaforløp, veien mot livsmestring»

I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevene...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Barstad Buset, Sindre, Thorstvedt, Svein Erik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22264
Description
Summary:I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan læreren burde forholde seg i dette arbeidet. Bakgrunnen for vår studie er Teater i matematikk (TIM-prosjektet). TIM-prosjektet ønsker å senke frykten elever har for å gjøre feil i matematikk, ved å endre på hvordan man underviser i matematikk. Den nye metodologien som TIM-prosjektet ønsker å skape skal også inkludere WHOs «Life skills» (livsferdigheter), for å være med å skape en mer helthetlig skole. I denne oppgaven knytter vi sammen livsferdigheter og det tverrfaglige emnet livsmestring. En ny overordnet del av læreplanen trådte i kraft høsten 2020. I forbindelse med dette, kom det nye tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring inn i skolen. Med bakgrunn i dette ønsket vi å finne svar på: «På hvilke måter kan dramaforløp bidra i det tverrfaglige emnet livsmestring?». For å undersøke dette, har vi gjort en kvalitativ casestudie, hvor vi gjennomførte et dramaforløp, observert og intervjuet elever i en 6.klasse i Tromsø kommune. Dramaforløpet var skrevet og utarbeidet av oss, i samarbeid med klassens lærere, Ove Gunnar Drageset og Marte Liset. Dramaforløpet utspilte seg på en stillehavsøy som ble rammet av konsekvenser av klimaforandringer. Underveis i dramaforløpet gjennomførte vi, som en del av spillet, flere metasamtaler som vi observerte. I etterkant gjennomførte vi også intervjuer med elevene. Dette gav oss et empirigrunnlag for å se på hvordan elevene deltok i dramaforløp, hvordan livsmestring kom til syne i dramaforløpet og hva læreren kan gjøre for å legge til rette for dramaforløpet. Drama kan skape rom for å arbeide med ulike livsferdigheter, som problemløsning, takle følelser, empati og samarbeid. Felles for disse er viktigheten av å reflektere og tenke, bruke metakognisjon. Disse livsferdighetene ser vi som tett knyttet opp mot livsmestring. For at elevene skal få arbeidet med de ulike livsferdighetene, må det skapes rom for å arbeide med dem. Da er det viktig å få elevene til å delta i drama. Dette kan læreren legge til rette for, ved å bruke sin dramafaglige kompetanse til å strukturere og planlegge dramaforløpet.